Airbus mener at markedsverdien er på svimlende 4 000 milliarder dollar, eller 22.500 milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv. Rundt en fjerdedel av flyene kommer til å være med doble midtganger, mens tre fjerdedeler vil ha enkle midtganger.
Airbus og Boeing er som kjent de to viktigste flyprodusentene og deler markedet forholdsvis likt mellom seg. Spådommene for flymarkedet de neste 20 årene er på linje med konkurrentens syn.
– Økonomien er i ferd med å bedre seg. Det kommer til å ha en positiv innvikning på luftfartsveksten. I tillegg til økonomisk vekst er en av de største driverne for flytrafikken befolkningsvekst. Vi ser at middelklassen vokser i Kina, samtidig som at urbaniseringen fortsetter. Når folk får mer penger, så flyr de også mer.
Fra 2002 har den norske flytrafikken øke med 140 prosent, drevet av turisme og en økonomi med høy levestandard og innbyggere med høy disponibel inntekt. Gordon peker på at veksten i passasjertrafikk har holdt seg sterk, på tross av turbulente forhold i verdensøkonomien.