-Men til Oslo lufthavn kommer det også inn store fly med betydelige mengder bagasje  og da kan det ta inntil én time før all bagasje er på båndet. Men dette hører til unntakstilfellene, sier pressesjef ved Oslo Lufthavn, Vegar Gystad til Avinor.no.
Men det blir ikke nødvendig å vente ved bagasjebåndet i fremtiden. RFID (Radio Frequency Identification) en teknologi som er i ferd med å bre om seg i luftfarten, og hvor du selv kan følge bagasjen skritt for skritt.
-Med RFID kan hvert enkelt kolli spores fra innlevering av bagasje, gjennom bagasjeanlegget, og inn i flyet. Vel fremme kan du følge med på bagasjehåndteringen hele veien til bagasjebåndet, opplyser sjef for teknikk og kundeservice i Avinor, Terje Orskaug og legger til:
-Det er utvilsomt mange passasjerer som vil synes det er spennende å følge sin egen bagasje med en app på mobilten.
Ved to av Avinors andre store lufthavner, Bergen og Trondheim, ligger også snittventetiden på 12-15 minutter. Måten man måler tiden det tar å få bagasjen er at det starter en «stoppeklokke» når flyet er ved en bro/gate. Denne «stoppeklokken» slutter å gå når handlingselskapet (de som håndterer bagasjen for flyselskapene) trykker på en knapp etter at siste bag ligger på bagasjebåndet. I tillegg trekker man fra normaltiden det tar å gå fra gate til bagasjebånd, skriver nettstedet.