Hoteller gir rabatt til gjester som skriver positive omtaler, skriver Dagens Næringsliv i dag. I følge Market Metrix kan så mange som 40 prosent av hotellanmeldelsene være falske, noe nettstedet Tripadvisor benekter. Market metrix mener videre at 15 prosent av alle hotellanmeldelsene vil være kjøpt og betalt innen 2014.
– Ingenting er viktigere for oss enn at anmeldelsene er autentiske. Vi har et verdensledende team av spesialister som monitorer dette døgnet rundt for å luke ut mistenkelige anmeldelser, sier Hayley Coleman, senior pr-rådgiver i Tripadivor til Dagens Næringsliv.
Selv Hayley og Tripadvisor sier de har spesialteam som luker ut falske anmeldelser, så er det klart at det nærmest blir en umulig oppgave å kvalitetssikre anmeldelsene. For det er ingen tvil om at hotellene selv er svært opptatt av ratingen de får på nettsiden. Konsernsjef Torgeir Silseth i hotellkjeden Nordic Choice sier de kan hente ut høyere rompris ved god rating. Likevel svarer kun 2,9 prosent i en undersøkelse gjennomført av Market Matrix at positive hotellomtaler på nett avgjør hotellvalg.
– Min erfaring er at kundene er ganske opplyste. Før de bestiller henter de gjerne inn informasjon fra fem-seks ulike kilder, deriblant nettsteder som Tripadvisor, som jo har mange millioner brukere hver måned, sier Silseth til avisen.