NSBs togmonopol vil sannsynligvis stride mot EUs direktiver etter at EU-kommisjonen onsdag foreslo at all innenlands passasjertrafikk med tog skal konkurranseutsettes innen desember 2019. Selskaper fra andre EU-land kan dermed ta opp konkuransen om å drive persontrafikk i Norge.
– Vi er kjent med at EU har jobbet med et slikt direktiv, og er forberedt på konkurranse dersom denne måtte komme. Utover det er det Samferdselsdepartementet som bør uttale seg om denne saken, sier Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonsjef for NSB persontog, til Aftenposten.
Å konkurranseutsette togtrafikken vil være vanskelig å godta for den rødgrønne regjeringen, som i Soria Moria-erklæringen fra 2005 slår partiene fast at ingen strekninger innen persontransport skal legges ut på anbud.
-?Forslaget fra EU kan få konsekvenser både for tilbudet til passasjerene, og for arbeidsplassene til de som jobber i jernbanen. Man risikerer en større deling av tilbudet, der interessen er størst for å operere på strekningene i de mest folkerike delene av landet, mener samferdselsminister Marit Arnstad til Aftenposten i november.
Hun mener norsk jernbane er dårlig egnet for konkurranse, blant annet fordi markedsgrunnlaget er for lite i store deler av landet og fordi jernbanen stort sett bare har ett spor.