Mer enn 70 charterfly fra London til Tromsø har vært utsolgt i vinter, og aldri har rederiet hatt større etterspørsel fra det britiske markedet.
– Vi mener faktisk at vårt potensial er større om vinteren enn om sommer, sier Hurtigrutens Ragnar Norum til Dagens Næringsliv.
Selv om Hurtigruten og Norgesturismen har fått kamp om nordlyset fra blant annet Sverige, er dette uten tvil en av de mest suksessfulle kampanjene for turismenæringen her til lands de siste årene.
– Helt fra starten av fikk vi god hjelp fra BBC og Joanna Lumley på jakt etter nordlyset. Vi fulgte opp med en betydelig tilstedeværelse i markedet og har klart å treffe en nisje som blir stadig større, sier han til avisen.
8000 kroner må britene betale for fly til Tromsø og sjøreise til Kirkenes. Med på kjøpet får de overnattinger og alle måltider inkludert. Etter den massive pågangen og alle de fylte charterflyene, ser nå Hurtigruten på muligheten til å åpne flyvninger fra flere britiske byer.
– Det engelske vintermarkedet er nå like stort som det tyske. Men vi har ennå ikke merket den store salgsboomen fra de Østasiatiske markedene, sier han videre.