Det meste gikk på skinner inntil Bjørn Kjos & co bestemte seg for å starte med langdistanseflyvninger til lavpris. Siden den gang har flere nøkkelpersoner, som direktørene Daniel Skjeldam og Hans-Petter Aanby, forlatt selskapet, Norwegian har havnet i tottene på arbeidsministeren så vel som LO og flyselskapets juvel i flyflåten, Boeings 787 Dreamliner, har opplevd massive problemer.
Det ser ut til at disse problemene har dukket opp uavhengig av hverandre, men de har ganske sikkert medført større problemer internt og eksternt for selskapet. Trygve Hegnar skrev nylig i sin leder i Finansavisen at fagforeiningen Parat er villige til å forfølge Norwegian og Kjos verden over for å hindre selskapet i å lage avtaler med asiatisk kabinpersonal til asiatisk lønnsnivå, og i dag kom nyheten om at Boeing sannsynligvis med forsinke leveransen av prestisjeflyet 787 Dreamliner.
I følge nettstedet Travelmole utsetter Boeing leveringen av flytypen til de har løst problemet med batteriene som har medført store problemer for flere flyselskaper, senest i forrige uke da et japansk fly måtte nødlandet grunnet røykutvikling i cockpiten. Det medførte at de japanske flyselskapene lot Dreamlineren forbli på bakken, noe mange flyselskap verden over også gjorde.
På nettestedet Travelmole heter det blant annet at både leveransen til Thomson Airways og British Airways kan bli forsinket som følge av dette. Det førstnevnte flyselskapet skulle motta flyene sine allerede i kommende måned mens BA skulle motta flyene i mai.
– På nåværende tidspunkt jobber vi fortsatt for å starte den første kommersielle flyvningen med egen Dreamliner første mai, heter det fra Thomson Airways.
Også flyprodusenten er usikre på tidsrammen fremover:
– Vi vil ikke levere noen 787-modeller før FAA (Federal Aviation Administration) godkjenner flyene gjennom “Airworthiness-direktivet” når det gjelder batteriene, uttalte en talsmann fra selskapet.
Det er ikke bare røykutvikling i cockpiten som har vært problemet til Boeing, men også drivstofflekkasjer, bremseproblemer og ødelagte vindskjermer. Dette er den første store flymodellen som har blitt satt på bakken verden over siden 1979, i følge Travelmole.