De store onlineagentene som Hotels.com har de siste årene fått en stadig sterkere posisjon i distribusjonen av hotellrom. Samtidig går hotellenes distribusjonskostnader i været, da provisjonene hotellene må betale for en booking via disse kanalene kan ligge på opp mot 30 prosent.
Scandic- og First-hotellene finnes fortsatt hos Expedias datterselskap Hotels.com, men her får man beskjed om at alle rommene er «fullt reservert» uavhengig av hvilken dato man søker på, skriver Dagens Næringsliv.
 Ulovlig prissamarbeid. Det forundrer meg at ikke Konkurransetilsynet har grepet tak i det som etter mitt syn er ulovlig prissamarbeid. Her har de sovet i timen, sier hotelleier Petter A. Stordalen om vilkårene bookinggiganten krever.
Nå varsler imidlertid Konkurransetilsynet at de vil se på saken.
Garanterer det best tilbudet
Stordalens kjede Nordic Choice har avtaler med Expedia og datterselskapet hotels.com.
 Jeg kan ikke si noe om avtalene vi har inngått, men disse gigantene representerer også den største truselen som noensinne har rammet hotellbransjen, mener han.
 Særlig utfordrende er dette for de frittstående hotellene som kanskje i dag gleder seg over økende antall bestillinger fra aktører som Expedia, men som plutselig en dag står der og har mistet eierskapet til gjesten sin og samtidig betaler skyhøye provisjoner. Vi snakker om provisjonsprosenter som er like høye som eieren av hotellet får i leie. Fremtiden handler om å eie hotellgjesten, ikke hotellet. Det er også bakgrunnen for at vi har investert 100 millioner kroner i vår egen web og lojalitetsprogrammer. Og at vi garanterer at det beste tilbudet er å finne på vår web og ikke hos et fordyrende mellomledd som sannsynligvis driver i strid med konkurranselovgivningen, sier Stordalens konsernsjef Torgeir Silseth til Dagens Næringsliv.
Onlinekonsernene krever at de skal få selge hotellrommene til samme pris som på hotellenes egne websider. Begrepet «price parity» er sentralt her, og betyr at kunden vil møte den samme prisen uansett hvor han eller hun foretar et hotellsøk. Dermed kan også alle aktørene tilby en «laveste prisgaranti» Â rett og slett fordi prisen er helt lik.
Forbrukeren må betale
Konsernsjef Anders Ehrling i Scandic sier til Dagens Næringsliv at det hotelloperatørene selv som har latt onlineaktørene få den sterke posisjonen de har i dag. På spørsmål fra avisen om ikke så høye distribusjonskostnader betyr høyere rompriser for forbrukerne, svarer han:
 Jo, til syvende og sist betyr det selvfølgelig det.
Dagens Næringsliv ba fredag om et intervju med Åsa Søderberg, den nordiske markedsdirektøren i Expedia. Hun svarte på epost at «First Hotels og Scandic Hotels er for tiden ikke tilgjengelige for booking på Expedias websider. Vi arbeider med respektive hotellkjeder for å fikse denne situasjonen».
Mandag sendte avisen på ny en epost til Søderberg med konkrete spørsmål om avtalene Expedias opererer med kan være i strid med konkurranselovgivningen. I går beklaget en representant for selskapet at Søderberg ikke hadde anledning til å svare innen Dagens Næringsliv gikk i trykken tirsdag kveld, men at hun trolig vil komme tilbake med svar i løpet av dagen i dag.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 19.09.2012 klokken 10.05