Šselge attraktive billetter og endre tidspunktene i ettertid er lureri, og praksisen må endres, sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør i Forbrukerrådet, til Aftenposten.
Forbrukerrådet kritiserer nå derfor flyselskapenes praksis med å endre flytider og kansellere avganger.
I forrige uke avslørte VG at mange av Norwegians fly står grunnet pilotmangel, noe som rammer tusenvis av passasjerer. Mange har opplevd at avreise enten kanselleres eller flyttes til mindre attraktive tidspunkter, og mener at flyselskapene spekulererer i dette.
Etter initiativ fra Aftenposten har Forbrukerrådet nå gått gjennom registeret for henvendelser for 2012, og sett på hvor mange henvendelser som inneholder søkeordene «Norwegian,» «SAS,» og «Ryanair.»
Uheldig praksis
Det er flest henvendelser når det gjelder Norwegian, og resultatet er nedslående, ifølge Forbrukerrådet.
 Disse tallene er lite hyggelig lesning, og de viser en klar tendens til at flyselskapene selger billetter til flere avganger enn de har tenkt til å fly. Her har flyselskapene lagt seg til en svært uheldig praksis, sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør i Forbrukerrådet til Aftenposten.
Totalt har 85 personer lagt inn henvendelser hos Forbrukerrådet på flyselskapet Norwegian, og 43 av disse henvendelsene, det vil si halvparten, omhandler endringer av avgangstid og problemene dette medfører for de reisende.
SAS ligger inne med 37 henvendelser, hvor 7 av dem går på endringer av avgangstid. Forbrukerrådet har mottatt 7 henvendelser på Ryanair, hvorav 3 av dem omhandler endringer av avgangstid.
Rygg mener at flyselskapene må slutte å lure kundene sine.
 De må selge billetter til de avgangene de har tenkt å fly, ingenting annet. I mange av tilfellene spekuleres det i endringer flere måneder før avreise, noe som gjør at kundene som rammes ikke har krav på noe annet enn å få billettene refundert, sier hun.
Norwegian avviser beskyldninger
Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian, er ikke enig med Forbrukerrådet.
 Det er helt feil at vi «spekulerer» i å endre rutetider, og det tror jeg faktisk Forbrukerrådet selv skjønner. Jeg tror de utmerket godt vet bakgrunnen for ruteendringer, og at det medfører ulempe både for passasjerer og flyselskap, sier hun til Vg.no.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 14.03.2012 klokken 20.05