Det kan vi leve med, fordi vi har hatt en økning i forsesongen på 150 prosent fra 2000 til i dag, takket være snøkanonene. Vi må regne med svingninger og i år var det store svingninger, sier administrerende direktør Andreas Rødven i Alpinanleggenes Landsforening i en artikkel i den siste utgaven av bladet Hotell, Restaurant & Reiseliv, som er på vei ut til abonnentene i disse dager, melder Hrrnett.
 Det er relativt store forskjeller rundt om i landet. På Østlandet var det lite snø og kaldt, det førte til at de typiske turistanleggene opplevde en relativt sterk nedgang. På den annen side var det fin økning i dagsturturismen. Noen regioner har gjort det veldig bra. Oslo og omegn har økt med 44 prosent, Nord-Vestlandet økte med ni prosent, Midt-Norge økte med 14 prosent. Tilbakegangen er først og fremst i det indre østlandsområdet. Vi er svært væravhengige, kulden har nok også skremt mange og juleferien var kort. Men årets sesong er veldig lang, påsken kommer ekstremt sent i år, framholder Rødven.
Det er investert store beløp i heiser, snøkanoner og løyper i de senere år, i snitt 250 millioner kroner årlig. De er altså investert til sammen over 2,5 milliarder i den siste tiårsperioden. I tillegg kommer store investeringer i hytter, leiligheter og infrastruktur.
Rødven sier det viktige er å bedre snøsikkerheten. Denne forvinteren så vi et godt eksempel på det da Oslo-området hadde sterk økning uten natursnø. Det gjelder å ha så god beredskap at man kan greie seg med lite natursnø på begynnelsen av sesongen, slik at produktet blir så bra at folk er villige til å betale for det.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 28.01.2010 klokken 13.50