Både Norwegian og SAS jobbet i kveld på spreng med å frakte nordmenn til knutepunktene i Europa som har vært stengt av vinterværet i flere dager. SAS har 6000 passasjerer strandet på ulike flyplasser, melder NTB.
Utgiftene renner ut, mens inntektene som følge av snømengdene nesten er fastfrosset. Allerede nå kan en rekke flyselskaper forberede seg på en sviende regning når utgiftene etter snøkaoset skal gjøres opp, skriver business.dk.
 Den største utgiften ligger i kompensasjon til de passasjerene som for eksempel er strandet på Heathrow. Dette kan fort løpe opp i et tresifret millionbeløp når man regner med hotellutgifter. Jeg vil anslå at det været vi har hatt så langt betyr et samlet tap for SAS på mellom 50 og 70 millioner danske kroner (53Â74 mill. norske kroner, red.anm.), sier luftfartsanalytiker Steven Brooker hos SEB Enskilda til business.dk.
Også Norwegian taper penger
Også Norwegian ligger an til å få store utgifter som følge av snøkaoset i Europa den siste tiden. Selskapet har hatt 1500 passasjerer som har sittet værfast i England de siste dagene.
Tirsdag kunne ekstra avganger og ekstra fly hente dem som satt innesnødd. Det samme kunne gjøres for passasjerene som var blitt sittende i Paris, opplyser NTB.
SAS har de fleste av sine London-avganger til Heathrow og er tungt rammet av kaoset på den store flyplassen. Bare en av rullebanene var åpen tirsdag og beskjeden til flyselskapene er at de samme forholdene ventes i dag, onsdag.
 Vi har store forsinkelser. Vi får bare lov til å kjøre en tredel av ruteprogrammet vårt, noe som i dag har medført kun to fly fra Oslo og ett fra Stavanger, sa informasjonskonsulent Monica Hovland i SAS til NTB i går.
Over 1500 norske reisende med SAS venter fremdeles på et flysete. Regner man med de svenske og danske reisende som er rammet på lik linje med de norske reisende, er omtrent 6000 reisende med SAS rammet av værkaoset.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 22.12.2010 klokken 09.40