Vi har gjennomgått kalkylene og er ganske trygg på at kostnaden for Trollstigplatået vil bli 169 millioner kroner, inkludert planleggingskostnader og moms. Dette er det desidert største prosjektet Nasjonale Turistveger har satt i gang. Prosjektet på Trollstigen blir et nasjonalt ikon, et lysende eksempel på hva vi kan få til av kvalitet i ett av de mest attraktive turistområdene i landet, sier Grete Kongshaug som er strekningsansvarlig i Nasjonale Turistveger for strekningen Geiranger-Trollstigen, til Rbnett.no.
Opprustingen av Trollstigen skjer i regi av Statens vegvesen og dets avdeling Nasjonale Turistveger. I 2004 ble det lyst ut arkitektkonkurranse for det nye kafé- og sørvisbygget på Trollstigplatået. Konkurransen ble vunnet av arkitektfirmaet Reiulf Ramstad Arkitekter AS.
18. august 2005 startet Mesta med forberedende byggearbeider på Trollstigen. Planen var da, ifølge prosjektledelsen, ar arbeidene skulle ta tre år. Det vil si somrene 2006, 2007 og 2008.
Kongshaug har følgende forklaring til den kraftige forsinkelsen:
 Opprustingen av Trollstigplatået er et omfattende prosjekt. Vi var vel ikke helt sikker på alt da vi startet. Dessuten har det vist seg at anleggssesongene blir korte, ettersom dette foregår på fjellet og vi er avhengig av værforholdene. Arbeidene må avsluttes når vinteren kommer, og kan ikke påbegynnes før det er blitt vår igjen, forklarer hun.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 09.12.2010 klokken 09.55