Travel News har mottatt en invitasjon til pressekonferansen, hvor SAS opplyser at konsernsjef Anko van der Werff vil komme med en «major announcement». Travel News vil være til stede.
Under et Øresund-arrangement i Almedalen pekte SAS-sjefen ut Kastrup som selskapets viktigste fremtidige knutepunkt, slik også Sydsvenskan tidligere har omtalt.
– Vi tror vi kan oppnå betydelig vekst der. Mot slutten av dette tiåret kan vi nå 40 millioner passasjerer, sa Anko van der Werff.
Kastrup hadde litt over 32 millioner passasjerer i 2025. Ifølge SAS skal veksten komme gjennom flere ruter, økt kapasitet og en tydeligere rolle for København som selskapets viktigste hub.
Da konsernsjefen fikk spørsmål om hva som skal presenteres tirsdag, ønsket han ikke å røpe detaljer.
– Det er store nyheter, men jeg kan ikke si mer akkurat nå. Følg med, sa han, før han la til med et smil:
– Don’t get me in trouble.
Han avviste samtidig spekulasjoner om at kunngjøringen skulle dreie seg om at SAS flytter hovedkontoret fra Stockholm til København.
– Det har ingenting med det å gjøre. Det er bare et skilt på en bygning. Dette er mye større.
Etter at Air France KLM ble majoritetseier i SAS, har det vært spekulert i at København skal få en enda viktigere rolle i konsernets europeiske rutenett. Air France KLMs konsernsjef Benjamin Smith har tidligere uttalt at København på sikt skal utvikles til et viktig transferknutepunkt, blant annet fordi flyplassene i Paris og Amsterdam nærmer seg kapasitetsgrensen.
Hva SAS faktisk vil presentere, gjenstår å se. Travel News rapporterer direkte fra tirsdagens pressekonferanse.
