I juni meldte Travelnews.no at Norwegian har fått nei på en forespørsel til samferdselsdepartementet om utstedelse av et nytt flysertifikat, et såkalt AOC, som skal gjelde for flybaser i hele Skandinavia. Det lar flyselskapet flytte på fly, mannskap og flyruter mellom landene. SAS skulle fortsatt ha enerett.
Les bakgrunnen her: SAS spesialbehandles.
Les om konkurransetilsynets reaksjon her: Angriper spesialbehandling av SAS.
Norwegian har hittil klart seg med et norsk AOC, men trenger etter hvert samme rettigheter i Sverige og Danmark, fordi virksomheten blir kraftig utvidet med flybaser i alle tre landene.
Lager ny ordning
I dag melder Finansavisen at tilsynene i de tre landene møttes i forrige uke. Resultatet ble at en felles myndighet blir avviklet, og at Norwegian vil få flere rettigheter.
 Skandinavisk tilsynskontor blir avviklet fra 1. januar 2011, bekrefter operativ direktør Einar Skjølberg i Luftfartstilsynet overfor Finansavisen.
Under møtet i København ble det bestemt at alle flyselskaper med AOC i de tre landene skal underlegges et felles regime. Sverige får ansvaret for operasjonelt tilsyn, Norge for tilsyn av teknisk vedlikehold og Danmark for verksted og opplæring.
 Norwegian kan søke om AOC i Sverige og Danmark, og deretter om opptak i det nye regimet. Da vil i så fall det samme gjelde for både SAS og Norwegian, sier Skjølberg.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 14.09.2010 klokken 09.55