De to rederiene, som seiler fra Oslo til København og Frederikshavn, har i dag skip som er bygget på 1980- og tidlig på 90-tallet. Selv om de årlig spytter tosifrede millionbeløp inn i oppgradering av skipene, begynner alderen å merkes.
 På ett eller annet tidspunkt i ganske nær fremtid må vi sette inn ny tonnasje mellom Oslo og København. Men vi ser ikke for oss at det skjer noe så tidlig som 2011, sier Vivian Sivertsen, administrerende direktør i DFDS Seaways Norge til VG.
Det samme sier Stena Line, som de siste årene har brukt 200 millioner kroner på oppgradering av 29 år gamle «Stena Saga».
 Akkurat nå har vi en tidshorisont på 3-5 år. Det betyr at vi mest sannsynlig vil kjøpe brukt. Det finnes mange pent brukte båter på markedet som vi ser på, sier Stein Wettergreen i Stena Line Norge til VG.
I løpet av få år er danskebåtmarkedet fra Norge snudd helt på hodet. Flere linjer er lagt ned, og bare Color Line alene har investert 7,5 milliarder kroner i nye ferger.
 Vi har sagt farvel til den tradisjonelle danskebåten. Det nytter ikke bare med ny maling og nye danseband. Passasjerene krever mer enn det, sier Helge Otto Mathisen, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line.
Men ny maling er nettopp det første nye som skjer for DFDS Seaways. I januar settes «Pearl of Scandinavia» i dokk, og får det hvite skroget malt mørkeblått med hvit logo  ikke ulikt Color Line. Et par måneder senere følger «Crown of Scandinavia» etter. I tillegg blir skipene omdøpt. «Crown Seaways» og «Pearl Seaways» blir de to København-fergenes nye navn.
 Nye, store skip tror jeg ikke er fremtiden. Vi trenger ikke å se lengre enn til Color Line for å se at de har problemer med å fylle sine to Kiel-ferger. Slik markedet er i dag, har vi akkurat passe størrelse på skipene våre. Men det kan jo endre seg, sier Sivertsen.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 13.09.2010 klokken 09.45