I kontraktsbetingelsene som ble offentliggjort i forrige uke, går det fram at tilbyder skal betale for hele restaureringen av Colosseum. I bytte får det utvalgte firmaet reklamerettigheter og andre frynsegoder tilknyttet Romas største turistattraksjon. Hvert år besøker over fem millioner mennesker Colosseum, melder nyhetsbyrået Bloomberg ifølge Aftenposten.
Sponsoren vil få anledning til å bruke sitt navn og logo på billettene som blir solgt. Gjennomføring av private guidede turer, filmrettigheter fra restaureringsprosessen og muligheten til å plassere opptil 2,5 meter høye reklameplakater rundt grunnkonstruksjonen er andre frynsegoder sponsoren får.
Utvidet samarbeid med private
 Dette etablerer en klar presedens. Vi håper denne metoden kan brukes for andre store restaureringsprosjekter, sier Romas borgermester, Gianni Alemanno.
 Selv om det har vært relativt vanlig for stater å søke private midler, som Frankrike gjorde under restaureringen av Versailles-palasset, er dette første gang en europeisk stat har søkt etter en sponsor som kan ta hele regningen, sier Francesco Giro, statssekretær i kulturministeriet.
Ifølge Giro vil søknader bli tatt imot og vurdert frem til utgangen av oktober, og vinneren skal selv leie inn selskaper som skal pusse opp Colosseum. Han opplyser også at firmaer fra Asia og USA allerede har meldt sin interesse.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 09.08.2010 klokken 09.10