Nord-Norge har etablert seg som en av landets mest betydningsfulle reiselivsregioner. Tall fra Innovasjon Norge/EY viser at reiselivets verdiskaping i Norge totalt nådde 121,8 milliarder kroner i 2024. Av dette står Nord-Norge for den største økningen i absolutte tall, over 1,4 milliarder kroner, og bidrar dermed mest til den samlede verdiskapingen. Nordland og Troms var blant de fylkene som hadde den høyeste prosentvise veksten. Nordland var også det fylket, sammen med Vestland, som økte mest målt i kroner fra 2023.
– Dette bekrefter Nord-Norges rolle som en nøkkelregion for norsk reiseliv. Reiselivet er kommet for å bli, og vår oppgave er å forme utviklingen slik at vi maksimerer de positive effektene og reduserer press på natur og lokalsamfunn, sier Trond Øverås, administrerende direktør i NordNorsk Reiseliv AS.
Bak denne posisjonen ligger en kombinasjon av økt internasjonal tilgjengelighet, sterk attraktivitet i globale markeder og langsiktig satsing på kvalitet og helårsturisme. Internasjonale direkteruter til Tromsø, Alta, Kirkenes, Bodø og Evenes har gjort landsdelen mer tilgjengelig, og destinasjoner som Tromsø og Lofoten har blitt internasjonale symboler på noe av det beste Norge har å by på innen reiseliv med spektakulære naturopplevelser, rorbuer, midnattssol og nordlys som tiltrekker besøkende fra hele verden. Den økende interessen for resten av landsdelen gir store muligheter for lokal verdiskapning og utvikling av reiselivet.
– Vi har sett på trender og hva disse betyr for Nord-Norge og segmentet opplevelsesturismen vil nok tredobles fra 2025. Opplevelsesnæringen har vokst både i kvalitet, kapasitet og profesjonalitet, og står bedre rustet til å møte den økende etterspørselen, sier Øverås.
Reiselivsnæringen trenger styrke og anerkjennelser. Derfor er det varslede budsjettnedtrekket fra regjeringen til Innovasjons Norge kritisk og vil ramme reiselivsnæringen betydelig i hele landet. Dette skjer samtidig som bedrifter og destinasjoner i Nord-Norge – og ikke minst Visit Norway – gjennom mange år har arbeidet systematisk i internasjonale markeder. Målrettede investeringer i markedsføring, partnerskap og langsiktig relasjonsbygging har styrket regionens posisjon betydelig. Den langsiktige innsatsen gir nå konkrete utslag i form av økt synlighet, høyere betalingsvilje og stabil vekst. Innovasjon Norge Reiseliv gjør mye for å utvikle norsk reiseliv i en mer lønnsom, bærekraftig og helårlig retning, det trenger Norge.
– Reiselivet befester sin rolle som en viktig del av norsk økonomi, og at vi når et nytt toppnivå for verdiskaping viser det enorme potensialet. Skal vi lykkes videre, må vi sikre forutsigbare rammer og fortsatt satsing på internasjonal markedsføring slik at vi ikke svekker vår evne til å konkurrere internasjonalt. Dette i tett samarbeid mellom næringen, destinasjonsselskapene og Visit Norway, understreker Øverås.
Verdiskapingen i Nord-Norge øker på tvers av hele reiselivets verdikjede – fra overnatting og servering til transport og kulturbaserte opplevelser. Transportsektoren er fortsatt den største innen norsk reiseliv med 40,2 prosent av verdiskapingen, etterfulgt av servering med 26,7 prosent og overnatting med 15,9 prosent. Serveringsbransjen er også den største arbeidsgiveren i reiselivet, med nesten halvparten av alle reiselivsjobber nasjonalt.
– Med den sterke utviklingen i 2024 står vi dermed styrket som en av landets viktigste reiselivsregioner, og næringen går inn i 2026 med et solid grunnlag. Veksten skjer ikke av seg selv, og turismen må fordeles bedre over flere steder og flere sesonger, slik at vi reduserer press på steder og natur, avslutter Øverås.
Les mer om verdiskaping i reiselivet her.
