Det flys altfor mange tomme seter nå. Det er leit både miljømessig og bedriftsøkonomisk. Neste sommer må vi, både charter- og flyselskapene, få senket kapasiteten. Ellers kommer det en stor smell, sier administrerende direktør Gunder Moe i Solia til Travelnews.no.
Han mener man ser klare tegn til overkapasitet nå. Flyselskapene har lave belegg (kabinfaktor) og de store charterselskapene har mange ledige plasser selv i høysesongen.
Les også: Fortsatt ledige sydenturer.
For egen del sier Moe at Solia-salget har utviklet seg svært godt i år.
 Vi har solgt nesten 90 prosent av juli-turene før måneden har begynt. I fjor var den tilsvarende andelen i underkant av 75 prosent. Det gode salget tidlig på året skyldes nok at Solia-navnet er blitt bedre kjent, sier Moe.
Tyrkia er det klart største reisemålet for Solia. Deretter følger Madeira, Azorene, Kreta og noe til Rhodos. Samlet selger charterselskapet om lag 35 000 reiser.
 På det nivået har dere ligget lenge?
 Vi er et ganske nytt selskap som til og med 2007 vokste raskt. Året etterpå hadde vi lagt opp til et enda større salg, men fikk merke krisen og måtte kutte mye kapasitet. 2009 var heller ikke godt, men nå er vi på hugget igjen, hevder Moe.
Regnskapstallene i Brønnøysund viser at Solia i fjor fikk en omsetning på 196,7 millioner kroner og et resultat før skatt på minus 5,4 millioner. Tallene for 2008 var henholdsvis 230,0 og pluss 0,8 millioner.
 Hvordan går det i år?
 Vi har budsjettert med en omsetning på drøyt 200 millioner kroner og et resultat på seks millioner. Det er vi godt i rute til å klare, sier Solia-sjefen.
Solia eies av svenske Solresor som igjen eies av Primera Travel Group.
Les også om resultatene til de tre største chaterselskapene: Kraftig resultatfall for Apollo.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 01.07.2010 klokken 09.50