I et innlegg på sin blogg i går skriver Choice-eier Petter Stordalen at han ikke er bekymret over størrelsen på markedsføringsbudsjettene til Innovasjon Norge, men over bruken av dem.
 75 millioner statlige kroner ble brukt på promoteringen under Expo-utstillingen i Shanghai tidligere i sommer. Store summer ble også investert i Eurovision Song Contest i mai. Lillehammer-syndromet er fortsatt godt rotet i markedsføringen av Norge. Resultater har det ikke gitt, skriver han blant annet.
Lei av klagingen
Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge skriver på sin blogg, og i et svar på Stordalens blogg, at han Âblir lei av at man alltid skal syte og klage i norsk reiselivsnæring. Og jeg er lei av at man klager uten å komme med konkrete innspill på hvordan vi kan gjøre ting annerledes.Â
Tuftin vil også komme med noen presiseringer.
 Petter Stordalen sier at vi sløser med pengene og at vi har brukt 75 millioner kroner på EXPO i Shanghai og at vi har kastet bort mange millioner på Eurovision Song Contest. Reiseliv i Innovasjon Norge har ikke brukt disse pengene. 75 millioner på EXPO er Nærings- og handelsdepartementets budsjett for Norges deltakelse, som så absolutt ikke bare fokuserer på reiseliv og som er en næringspolitisk beslutning i forhold til at Kina er et viktig marked og samarbeidsland for Norge, skriver han, og fortsetter:
 Innovasjon Norge har heller ikke sløst bort mange millioner kroner på Eurovision. Vi har brukt to millioner kroner, som i all hovedsak har gått til ulike arrangementer og presseturer for over 2000 utenlandske journalister som besøkte Norge og Oslo under arrangementet. Vi sitter nå og får inn presseklipp fra de viktigste markedene, slik at vi kan måle effekten av hva de journalistene som vi hadde arrangementer og presseturer for, har skrevet om Norge som reisemål.
Svinnovasjon Norge
Petter Stordalens avslutning på blogg-innlegget vekker også Tuftins harme.
 Min største bekymring er derfor idéfattigdommen. Til tross for en historisk satsing på markedsføring, taper Norge turistkampen mot Sverige og Danmark. Per Arne Tuftin i Innovasjon Norge varsler et taktskifte. Postkort-Norge-promoteringen er på vei ut. Hva som er på vei inn, sier han mindre om. Frem til vi får vite mer, bør dinosauren Tuftin leder vurdere å bytte navn. Svinnovasjon Norge er dessverre langt mer treffende, skriver Stordalen.
Tuftin vil korrigere faktafeil:
 Det har gått opp og ned for norsk reiselivsnæring, som det har for de fleste europeiske land som satser på reiseliv. Men vi er ikke dårligere og vi har ikke tapt markedsandeler de siste ti årene. Vi har holdt oss ganske konstante i et europeisk marked som har gått opp og ned. Vi gjør det heller ikke dårligere enn våre nordiske naboland. I 2009 var det Sverige som var vinneren i Norden. De fire første månedene i år er det Norge som er vinneren. Mens Sverige ikke har klart å følge opp de gode tallene fra 2009. Men det kan selvfølgelig snu, skriver Tuftin.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 30.06.2010 klokken 15.50