Driftsresultatet er en solid forbedring fra samme kvartal i fjor, som endte på 128 millioner kroner i pluss. Selskapets operasjonelle driftsinntekter (ekskludert kontraktsinntekter fra Samferdselsdepartementet) er opp med 13 % sammenlignet med samme periode i fjor.
– Vi opplever en solid etterspørsel etter reiser langs norskekysten, har flere gjester om bord i tillegg til at gjennomsnittlig lugarpris har økt noe, sier administrerende direktør Bent Martini.
– Dette er i tråd med vår strategi og våre ambisjoner, og viser at vi begynner å få skikkelig fotfeste i markedene etter en utfordrende oppstart for Havila Kystruten.
Belegget for Havila Kystrutens flåte i tredje kvartal var på 80 %, en oppgang fra 78 % i samme periode i 2024, i tillegg til at skipene hadde en operasjonell oppetid på 100 %.
– Vi har gjort målrettede tiltak for å blant annet redusere ubalansen mellom nord- og sørgående rute, og der har vi sett en spesielt sterk utvikling. At vi kan tilby mer fleksibilitet til våre gjester som ønsker å reise med våre nye og moderne skip har hatt en god effekt, sier Martini.
Leverer langt over myndighetenes utslippskrav
For Havila Kystrutens flåte som helhet ble CO2-utslippene redusert med 38 % sammenlignet med referansetall fra kystruten i 2017, da ruten ble driftet av dieseldrevne skip.
– At vi med våre skip driftet på flytende naturgass og store batterier reduserer vårt fotavtrykk såpass betydelig er blant annet grunnet vårt fantastiske mannskap som hver dag gjør sitt for å drifte våre skip så effektivt som mulig, sier han.
– Kravet fra norske myndigheter er en CO2-reduksjon på minimum 25 %, og det har vi levert på fra dag én på kystruten. Det er vi stolte av, samtidig som vi sikter enda høyere. Seilasen til Havila Polaris på biogass nå er nok et bevis på at det er mulig å gjøre mye i dag, avslutter han.
Matsvinnet om bord Havila Kystrutens skip var på kun 60 gram per gjestedøgn, godt under selskapets ambisjon om maksimalt 75 gram per gjestedøgn.
