Scandic grunnla sitt fond for bærekraftig utvikling i 2008, skriver Travelnews.se. Formålet er hvert år fra og med 2009 å dele ut en million kroner til prosjekter som bidrar til en mer bærekraftig samfunnsutvikling. Men det er aldri blitt delt ut noen penger, melder Dagens Media.
Fondet fikk i fjor inntekter fra salget av en Martin Stenmarck-låt som lenge lå på hitlistene, solgte til gull og ofte ble spilt på radio. På baksiden av singelen står det at salgsinntekten uavkortet går til Scandics fond, og at en million kroner skal deles ut med start i 2009. Men ikke en eneste krone er delt ut.
 Vi hadde ganske enkelt ikke råd, sier Inger Mattsson, som har tittelen Manager Sustainable Business i Scandic, til Dagens Media.
Likevel innleder nå Scandic et nytt samarbeid med Martin Stenmarck. Hotellkjeden har ennå ikke noen kriterier for hvordan søknadene om midler skal se ut, eller noen jury som skal bedømme søknadene.
 Dette har vært planlagt lenge, og vi ser på det som et godt tilskudd til fondet, sier pressjef Jessica Agert i Scandic Sverige og legger til:
 Vi har ikke fått noen negative reaksjoner fra folk på at det ikke ble noen prisutdeling i 2009. Jeg tror man har forståelse for det med tanke på fjorårets finanskrise.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 18.06.2010 klokken 15.50