Charterflyene fylles fortsatt raskt opp, men trenden er tydelig. Stadig flere nordmenn velger pakkereiser med rutefly.
– Denne typen pakkereiser har hatt sterk vekst helt siden pandemien. Denne vinteren ser vi en økning på 21 prosent. For første gang bestilles det nå flere pakkereiser med rutefly enn charter fra Gardermoen, sier Mørk-Løwengreen i TUI.
Det er naturlig, siden utvalget er størst fra Oslo.
Frihet til å velge
Charterfly har faste avreisedager og varighet på 7 eller 14 dager. Med ruteflypakkene kan man selv velge reiselengde, avreisedag og flyselskap.
– Det er nettopp denne fleksibiliteten og de mange valgmulighetene nordmenn elsker, sier hun.
Charter dominerer fortsatt på flyplasser hvor det ikke finnes et stort ruteflytilbud.
Norwegian på topp
TUI tilbyr pakkereiser med rutefly fra blant andre SAS, Lufthansa, Qatar Airways og Emirates. Likevel er det Norwegian som er klart mest populært.
– Det synes vi er ekstra hyggelig, siden Norwegian også er vår charterpartner i Norge, sier Mørk-Løwengreen.
De mest populære reisemålene i vinter med kort flytid:
(Fra og med november til og med mars)
- Gran Canaria
- Tenerife
- Lanzarote
- Kapp Verde
- Egypt
Langturer frister
Flere nordmenn unnet seg en lengre og dyrere ferie i sommer, og trenden fortsetter nå som kulda er på vei for fullt
– Reiser med flytid over sju timer har økt med 16 prosent denne vinteren, og Thailand troner helt øverst på listen, sier Mørk-Løwengreen.
Topp 10-reisemål utenfor Europa:
(Fra og med november til og med mars)
- Thailand
- Zanzibar
- Mauritius
- Maldivene
- Mexico
- Sri Lanka
- Dubai
- Den dominikanske republikk
- Vietnam
- Bali
– Vil oppleve mer
– Over dobbelt så mange reiser til Thailand denne vinteren sammenlignet med i fjor, mens Zanzibar øker med hele 73 prosent, forteller Mørk-Løwengreen.
Hun legger til:
– Stadig flere nordmenn vil oppleve mer enn sol og strand. Reisemålene utenfor Europa leverer virkelig på dette, og det er gøy å se at både Vietnam har sneket seg inn på topp 10-listen. Det er et reisemål som jeg spår vil bli stadig mer populært.
