I slutten av august besluttet Braathens styre å satse på en voksende flåte av turboprop-flyet ATR72-600. Samtidig skulle Airbus-fly som var knyttet til avtaler med turoperatører og andre flyselskaper fases ut gradvis. Styret og ledelsen hadde på det tidspunktet pågående aktiviteter for å sikre finansiering for fortsatt drift under fasingen og avviklingen av Airbus-flåten.
De finansieringsinitiativer selskapet hadde igangsatt, har ikke lykkes. Som et resultat har styret i Braathens International Airways AB blitt tvunget til å begjære konkurs ved Stockholms tingsrätt for de selskaper som er knyttet til Airbus-virksomheten: Braathens International Airways AB og Braathens Crew AB. Det innebærer at samtlige flyvninger med Airbus for turoperatører stanses umiddelbart. Selskapene har til sammen omtrent 200 ansatte, hvorav samtlige omfattes av den statlige lønnsgarantien.
Fallende etterspørsel fra turoperatører
Braathens International Airways AB ble etablert i 2022 for å tilby Airbus-flyginger til turoperatører. Etableringen ble mer kompleks enn forventet, og forsinkede leveranser av fly samt høyere etablerings- og driftskostnader førte til økonomiske utfordringer. I løpet av 2023 gjennomgikk konsernet en restrukturering hvor situasjonen i Braathens International Airways AB var en sterkt bidragende faktor. Siden den gang har etterspørselen fra turoperatører fortsatt falt, og til tross for kostnadsbesparende tiltak har det ikke vært tilstrekkelig til å sikre fortsatt drift. Den 27. august 2025 besluttet styret derfor å avvikle Airbus-virksomheten gjennom en gradvis utrulling. For å sikre kostnadene for fortsatt drift under utrullinge krevdes omfattende ytterligere finansiering, noe som ikke har lykkes.
Etter pandemien har eierne investert over 300 millioner uten å få lønnsomhet i Airbus-virksomheten. Styre og ledelse beklager dypt situasjonen, men gitt den akutte finansielle situasjonen finnes det ingen andre valg.
– Det er med stort vemod som styret i kveld har blitt nødt til å levere inn en konkursbegjæring for Airbus-virksomheten. Finansieringen som vi har prøvd å få på plass for en kontrollert utrulling har dessverre ikke gått i mål, og jeg forstår at de som rammes er lei seg, sjokkert og skuffet. Nå har vi ikke noe annet valg enn å tilpasse oss og fokusere på den delen av virksomheten som kan oppnå langsiktig lønnsomhet, sier Per G. Braathen, styreleder og majoritetseier i Braathens.
Fortsatt virksomhet i andre selskaper
Selskapene Braathens Regional Airlines AB, Braathens Regional Airways AB, Braathens People AB og Braathens Support AB er ikke gjenstand for konkursprosessen. Virksomheten fortsetter i disse selskapene, noe som innebærer at Braathens ACMI-flyginger til andre flyselskaper med ATR72-600 fortsetter som planlagt.
Nå igangsettes påfølgende prosesser som fagforhandlinger, særlig knyttet til overflødighet i administrasjonen på grunn av avviklingen av Airbus-virksomheten. Snart vil styret og ledelsen treffe tiltak for å bevare de delene av virksomheten der det er etterspørsel og livskraft. Målet er å fortsette leveransen i henhold til avtale og på lengre sikt bevare arbeidsplasser i virksomheten.
