For mange er reising en kilde til spenning og forventning. Ny global forskning fra Amadeus avslører hvordan reisende ser til teknologi, spesielt AI, for å forbedre reisen, og søker å eliminere smertepunkter og friksjon i prosessen.
Studien fra Amadeus, Connected Journeys: How Technology Will Transform Travel in the Next Decade,bygger på funn fra 9 500 globale reisende, inkludert Kina, Frankrike, India, Singapore, Spania, Storbritannia og USA. Den utforsker endrede behov hos reisende og hvilken rolle ny og nyutviklende teknologi spiller i å omforme reiselivs- og hotellbransjen.
Opp fra i fjor
Reisende tyr i økende grad til kunstig intelligens (AI) for å planlegge og administrere reisene sine- Bruk av Generativ AI (Gen AI) øker med 64 % sammenlignet med i fjor. Viktige fordeler som reisende setter pris på inkluderer betydelig tidsbesparelse (42 %), svært personlig tilpassede anbefalinger (37 %) og oppdagelse av nye reisemål (36 %). Globalt føler reisende som brukte Generativ AI i planleggingen seg mer selvsikre i sine reisebeslutninger (35 %).
64 % av reisende som svarte på Amadeus’ undersøkelse, sa at de ville være villige til å betale for en AI-reiseassistent som kan hjelpe med informasjon og bestillinger under reisen (f.eks. billetter til lokale attraksjoner). Og 17 % rapporterte at de ville være villige til å betale opptil fem prosent av den totale reisens verdi for å dra nytte av slike tjenester.
Der AI ikke leverer
Imidlertid viser studien også områder der AI for øyeblikket ikke leverer. En fjerdedel (25 %) av respondentene har opplevd foreldet eller unøyaktig informasjon fra AI-genererte resultater, mens ytterligere 25 % har slitt med AIs manglende evne til virkelig å fange deres personlige preferanser.
– Den raske økningen i bruken av Generativ AI viser at reisende ønsker smartere, mer personlig tilpassede opplevelser. Men dataene viser også en tydelig beskjed: Forventningene er høye, og industrien må samarbeide for å møte dem. Hos Amadeus ser vi en stor mulighet til å samarbeide på tvers av reiseøkosystemet for å sikre at AI gir virkelig verdi – redusere friksjon, øke tillit og gjøre hver reise mer intuitiv og hyggelig, sier Stig Thorup, Commercial Director, Travel Sellers, Amadeus i Skandinavia.
– Reisende tar i bruk AI med entusiasme, men de stiller også høyere krav. Innen Hospitality ser vi dette som en oppfordring til handling: å levere teknologi som ikke bare responderer på reisendes behov, men som også forutser dem. Fra å booke det perfekte oppholdet til å navigere selve reisen, er hyperpersonalisering og sanntidsnøyaktighet ikke lenger valgfritt, de forventes, legger Francisco (Paco) Pérez-Lozao Rüter, President, Hospitality, Amadeus til.
Bekymringer
Dataene avslørte også at hele 90 % av de som reiser med fly oppgir at de opplever en eller annen grad av angst under reiseopplevelsen. Likevel eksisterer disse bekymringene parallelt med klare ambisjoner og forventninger til reise. I stedet for fokus på materielle gjenstander, inkluderer reisendes største håp for tiden borte kvalitetstid med kjære (27 %), oppdagelse av god mat og drikke (25 %) og å skape varige minner (24 %). Nesten en fjerdedel (22 %) av reisende fremhever eksplisitt ønsket om en smidig reiseopplevelse uten forsinkelser eller avbrudd som sentralt for deres reiseforventninger.
Bekymringer som påvirker flere stadier av reisen rundt om i verden – inkludert pakking (26 %), sikkerhetssjekk (27 %), transport til flyplassen (26 %) og selve flyreisen (24 %) – viser at teknologi spiller en avgjørende rolle for å forbedre reisendeopplevelsen.
Reisende er åpne for å ta i bruk innovative teknologiløsninger som lover bekvemmelighet og gir trygghet.
- To tredjedeler (66 %) viser sterk interesse for fjerninnsjekking av bagasje, noe som betyr at bagasjen kan hentes direkte hjemme for å redusere før-reise angst betydelig.
- På samme måte favoriserer 69 % av respondentene biometriske porter som lover en smidigere opplevelse på flyplassen ved å fjerne gjentatte dokumentkontroller.
Andre teknologiløsninger som allerede lindrer angst inkluderer sanntids reiseoppdateringer via apper (29 %), digitale lommebøker for sikker lagring av dokumenter (27 %), smarte bagasje- sporingssystemer (26 %) og integrerte «superapper» som tilbyr omfattende reiseadministrasjon på ett sted (26 %).
Hele rapporten finner du her.
