Sterk passasjervekst og positivt driftsresultat i Q2
Norse Atlantic Airways rapporterer en markant forbedring i andre kvartal 2025, med rekordhøy kabinfaktor, kraftig passasjervekst og et positivt driftsresultat. Samtidig utvider selskapet vinterprogrammet med nye langdistanseruter til Asia, inkludert Phuket i Thailand.
Ifølge selskapets kvartalsrapport økte passasjerinntektene med 27 prosent til 187 millioner dollar, mens den totale omsetningen steg til 202,6 millioner dollar, opp fra 164,8 millioner i samme periode året før. Driftsresultatet (EBIT) endte på 4,4 millioner dollar, en klar forbedring fra et tap på 22,3 millioner året før. Nettoresultatet viste imidlertid fortsatt et underskudd på 5,9 millioner dollar.
Rekordhøy kabinfaktor på 97 prosent
Selskapet fraktet 553 000 passasjerer i kvartalet, en økning på 36 prosent sammenlignet med samme periode i 2024. Kabinfaktoren nådde hele 97 prosent, opp fra 82 prosent året før. – Dette viser effekten av vår datadrevne kommersielle strategi i et marked der alt over 90 prosent regnes som sterkt, uttalte Norse-gründer og administrerende direktør Bjørn Tore Larsen i rapporten.
Gjennomsnittlig inntekt per passasjer endte på 372 dollar, litt lavere enn i fjor, hovedsakelig som følge av justeringer i billettpakker. Selskapet rapporterte også høy operasjonell stabilitet med 99,9 prosent av planlagte flyvninger gjennomført.
Finansiell situasjon og kapitaltilførsel
Ved utgangen av juni hadde Norse en kontantbeholdning på 23,6 millioner dollar og en negativ egenkapital på 231 millioner dollar . Selskapet har samtidig sikret seg en ny bankkreditt på 20 millioner dollar fra Nordea, garantert av selskapets største aksjonær og CEO, Bjørn Tore Larsen. Denne kreditten var foreløpig ikke benyttet ved kvartalsslutt .
På generalforsamlingen i juni ble det dessuten vedtatt en teknisk reduksjon av aksjekapitalen, der den nominelle verdien per aksje ble satt ned fra 5 til 0,50 kroner. Tiltaket er en balansejustering og ikke en tilførsel av frisk egenkapital .
I tillegg meldte Dagens Næringsliv at Larsen, Songa Capital og Borea Asset Management har gått inn med rundt 300 millioner kroner gjennom et nytt, konvertibelt obligasjonslån. Lånet kan senere konverteres til aksjer, og gir dermed selskapet både økt likviditet og en potensiell styrking av egenkapitalen.
Ny rute til Phuket
Mens det transatlantiske markedet har vist tegn til avmatning i sommer, peker selskapet på sterk etterspørsel etter vinterprogrammet til Asia og Afrika. Norse har nylig annonsert at selskapet setter opp en ny rute til Phuket, som blir en del av vintertilbudet 2025/26. Ruten kompletterer eksisterende avganger til Bangkok og markerer en økt satsing i det asiatiske markedet.
Strategisk omstilling med ACMI
Parallelt med egen rutenettverksdrift flytter Norse gradvis mer kapasitet over til ACMI-segmentet. Ett fly var utleid til IndiGo i andre kvartal, og ytterligere fem skal fases inn fra høsten 2025 og inn i 2026, avhengig av regulatoriske godkjenninger. Fra 2026 vil Norse ha seks fly dedikert til egen rutetrafikk, mens de øvrige brukes i ACMI-operasjoner, noe selskapet mener vil gi mer stabile inntekter og redusert risiko.
I tillegg er charteravtalen med P&O Cruises forlenget for de to kommende vintersesongene, med flyvninger fra Storbritannia til Karibia.
Utsikter
Norse har fraktet totalt 3,6 millioner passasjerer siden oppstarten i 2022. For helåret 2025 sikter selskapet mot et samlet overskudd, forutsatt stabile drivstoffpriser og etterspørsel. Strategien bygger på å konsentrere seg om de mest lønnsomme rutene i egen drift, kombinert med økende inntekter fra ACMI og charter.
