Brim Explorer har siden etableringen i 2018 utviklet og bygget fem elektriske og hybridelektriske passasjerskip, og driver i dag naturbasert turisme i Tromsø, Bodø, Lofoten, Oslo og på Svalbard. Med ambisjoner om ti fartøy – alle helelektriske – i drift innen 2030, tar selskapet nå grep for å sikre både operasjonell kapasitet og strategisk gjennomføringsevne.
– Vi har store vekstambisjoner, og med disse ansettelsene får vi på plass en struktur som rigger oss for videre vekst. Kåre og Vibeke bringer med seg tung kompetanse innen henholdsvis maritim drift og strategisk posisjonering. Sammen vil de bidra til at vi kan skalere på en trygg og bærekraftig måte, sier Agnes Árnadóttir, daglig reder og gründer i Brim Explorer.
Lang erfaring fra både næringsliv og sjø
Rydningen har sterk maritim bakgrunn som sjøkaptein. Han kommer fra stilling som plattformsjef/kaptein på Golars flytende LNG-anlegg og han har også vært plattformsjef/kaptein i BW Offshore. I Brim Explorer får han ansvar for den daglige driften av fartøyene, maritimt personell, operasjonelle planer og kvalitetssystemer. Stillingen innebærer også ansvar for kostnadskontroll og driftssikkerhet – og særlig fokus på forbedringer i Nord-Norge og på Svalbard.
Hauge har mer enn 20 års erfaring fra strategisk kommunikasjon, omdømmebygging og ledelse. Hun har jobbet i flere av Norges fremste byråer, inkludert Geelmuyden.Kiese, Dinamo, Design House og Burson, hvor hun sist var Senior Director og leder for people development. Hun har også vært styremedlem i Brim Explorer siden oppstarten, og vil ha fast base i Oslo.
En ny fase i utviklingen
Med over 100 ansatte og en flåte som allerede er i drift store deler av året, posisjonerer Brim Explorer seg nå for ytterligere ekspansjon – både gjennom nye produkter og teknologiprosjekter. Selskapet mottok nylig MNO 40 i støtte fra Enova for å bygge verdens to første helelektriske høyhastighets-trimaraner som skal gå i Geirangerfjorden, og Brim Tech utvikler også egne løsninger på fremdrift, deriblant elmotorer.
