Dubai International Airport (DXB) opplevde sin travleste første halvdel av året noensinne og håndterte 46 millioner passasjerer i perioden januar–juni 2025. Dette tilsvarer en økning på 2,3 % sammenlignet med samme periode året før.
Til tross for regional uro og luftromsrestriksjoner i mai og juni som følge av konflikten mellom Iran og Israel, ble innvirkningen kortvarig og operasjonene kom raskt tilbake til normalen. Paul Griffiths, administrerende direktør i Dubai Airports, uttalte til Reuters at trafikken «kom tilbake veldig raskt».
I andre kvartal alene reiste 22,5 millioner passasjerer via DXB, en vekst på 3,1 % sammenlignet med andre kvartal 2024. April var den mest travle måneden hittil, med åtte millioner reisende, en ny månedlig rekord for denne måneden.
Gjennomsnittlig månedlig trafikk i første halvår var 7,7 millioner passasjerer, mens daglig trafikk lå på omtrent 254 000 reisende. Januar ble flyplassens travleste måned noensinne med 8,5 millioner passasjerer.
I tillegg sto Dubai Airports for håndteringen av 222 000 flybevegelser i perioden, med en gjennomsnittlig belastningsfaktor på 76 %. Over 41,8 millioner bagasjer ble prosessert, 91 % ble levert innen 45 minutter etter ankomst, og uregistrerte eller forsinkede bagasjer utgjorde kun 2 per 1 000 passasjerer, betydelig lavere enn bransjegjennomsnittet.
Markedstopper og fremtidsutsikter
India var den største nasjonale kilden til trafikk med 5,9 millioner passasjerer i første halvår, fulgt av Saudi-Arabia (3,6 m), Storbritannia (3,0 m), Pakistan (2,1 m) og USA (1,6 m). Blant destinasjonsbyene toppet London listen med 1,8 millioner reisende fra DXB. Deretter fulgte Riyadh, Mumbai, Jeddah, New Delhi og Istanbul.
Cargo-volumet oversteg én million tonn og viste en svak oppgang på 0,1 % sammenlignet med første halvår 2024. Flyplassen betjener i dag mer enn 269 destinasjoner i over 107 land med rundt 92 internasjonale flyselskaper.
Griffiths forventer at trafikken ved årets slutt vil nå 96 millioner passasjerer, og at flyplassen vil passere 100 millioner innen 2026. På lengre sikt er planen å flytte hovedoperasjonene til Al Maktoum International Airport (DWC). En ny terminal, som bygges for 35 milliarder dollar, vil ta over driften innen 2032 og tilby kapasitet for opptil 260 millioner reisende årlig. DXB forventes å nå kapasitetsgrensen og gradvis avvikles til fordel for DWC.
