Tiden er overmoden for en offensiv strategi for bærekraftig utvikling av reiselivet og cruisenæringen.
DN har gjennom flere debattartikler denne sommeren satt norsk reiseliv på dagsorden. Det er bra. Som et av Norges største reiselivsselskaper opplever Hurtigruten solid vekst i antall gjester, men vi er bekymret for at masseturisme svekker lokalsamfunnene og ødelegger vår sårbare kyst.
Norge har en unik posisjon som et reisemål i verdensklasse, spesielt langs norskekysten. Hurtigruten har lenge vært en forkjemper for at turistnæringen må bli mer bærekraftig, både miljømessig, økonomisk og sosio-kulturelt. Som reiselivsaktører forvalter vi et stort ansvar. Vi må redusere vår negative påvirkning på miljøet, styrke lokal økonomisk vekst ved å skape arbeidsplasser og fremme lokal kultur og tradisjoner. Ved å støtte og videreutvikle lokalt entreprenørskap kan turistdestinasjoner redusere sin avhengighet av én enkelt sektor, og dermed sikre økonomisk stabilitet. Vi samarbeider med over 400 leverandører, blant dem over 140 lokale produsenter av mat og drikke, og selskaper som tilbyr aktiviteter og utflukter. Det bidrar til lokal verdiskaping langs hele kysten.
Hurtigruten seiler hele året, som betyr at våre samarbeidspartnere kan ha faste fulltidsansatte, ikke bare sesongarbeidere. Det er en forutsetning for at reiselivsnæringen kan bli en helårsbutikk med ansatte som bor fast i lokalsamfunnet året rundt, ikke bare i fellesferien. Det bidrar til å opprettholde en spredt befolkning og levende lokalsamfunn, som er viktig for Norge. En analyse fra Menon Economics viser at Hurtigruten bidrar med over 2,6 milliarder kroner i verdiskaping langs norskekysten, gir mer enn 600 millioner kroner i skatteinntekter og skaper tusenvis av arbeidsplasser fra Bergen i sør til Kirkenes i nord, både direkte og indirekte. Blant annet la våre gjester igjen anslagsvis 480 millioner kroner på stedene de var innom. Dette illustrerer hvor viktig det er at turistene bruker penger langs norskekysten og i lokalsamfunnene de besøker.
Dessverre ser vi at enkelte deler av reiselivet domineres av store, utenlandske aktører som påfører lokalsamfunnene stor belastning når flere tusen besøkende inntar et lite tettsted på samme tid. Den lokale butikken eller restauranten tjener minimalt på de reisende, fordi de har alt de trenger om bord. Regjeringen har utpekt reiseliv som en av Norges fem eksportsatsninger. Det står mye bra i «Nasjonal reiselivsstrategi» fra 2022, men vi må bli tydeligere på hvordan vi skal fortsette å utvikle Norge som en bærekraftig destinasjon. Et enkelt grep er å stille krav til lokal verdiskaping for selskaper som tjener penger på å «selge» norskekysten. Vi i Hurtigruten mener også at tiden er overmoden for en egen strategi for cruisenæringen i Norge, slik flere andre land har hatt lenge. Her vil vi bidra med viktig innsikt etter over 130 år som en livslinje langs hele den langstrakte norskekysten.
———–
Travel News er ikke ansvarlig for innholdet i kronikken, men inviterer til viktig debatt om temaet som tas opp her. Bidrag kan sendes til: [email protected]
