I neste omgang skal styret i Avinor foreta et endelig vedtak, og deretter er det opp til Samferdselsdepartementet å godkjenne søknaden om å drive flyplassen med de nye tilbyggene, melder NTB.
Hvis departementet så gir klarsignal for prosjektet, med en foreløpig kostnadsramme på mellom syv og åtte milliarder kroner, skal utvidelsen gjennomføres i to faser. Innen 2012Â2013 skal flyplassens totale årskapasitet økes fra nåværende 20 millioner til 28 millioner passasjerer. Fase to skal bringe kapasiteten opp i vel 35 millioner passasjerer innen 2025.
Bakgrunnen for vedtaket er at utviklingen i nasjonal og internasjonal trafikk til og fra Gardermoen nå nødvendiggjør en utvidelse av kapasiteten. Dagens flyplass er dimensjonert for å ta unna vel 17 millioner passasjerer, men det taket ble nådd allerede i 2008.
Utvidelsen skal etter planen skje i to etapper. Innen 2013 skal den eksisterende terminalen mot vest utvides, og på det nåværende terminalbygget skal det bygges vinkelrett en flere etasjer høy pir med flybruer mot nord. Dette byggetrinnet skal utvide lufthavnens totale kapasitet til vel 28 millioner reisende.
I løpet av de kommende ti år skal det nybygde området mot vest utvides ytterligere, og det skal komme flere flybruer langs piren slik at lufthavnen innen 2025 er dimensjonert for hele 35 millioner passasjerer.
Informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn Gardermoen sier til NTB at Avinor trolig vil ta stilling til OSL-vedtaket ut på sommeren. Det vedtak som OSL-styret gjorde torsdag, inneholder bare mindre justeringer i forhold til de planer som flyplassledelsen og Avinor presenterte i februar 2009.
Sverre Quale, som er leder for Avinor og styreleder for OSL, sa i fjor at dersom passasjertallet øker utover 35 millioner, må flyplassen ha en tredje rullebane og enda en ny terminal. Allerede sommeren 2009 bestemte regjeringen å gå i gang med å båndlegge et areal på Gardermoen til en eventuell tredje rullebane
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 07.05.2010 klokken 09.50