SAS sin andel i det norske markedet var i mars på 47 prosent, mot Norwegians 38 prosent, ifølge Finansavisen. Tallene er beregnet på bakgrunn av trafikktall fra Avinor, SAS og Norwegian.
 Norwegian kan bli større enn SAS i løpet av den kommende vinteren, sier aksjeanalytiker Tore Østby i Handelsbanken Capital Markets til avisen.
Det skyldes blant annet at mens Norwegian setter inn nye og større Boeing-fly i sitt nett, overfører SAS på sin side deler av rutedekningen til datterselskapet Widerøe.
Det er særlig de siste to årene avstanden mellom de to rivalene i Norge har krympet.
 Under og etter finanskrisen valgte Norwegian å ta mye kapasitet fra ruter i Sør-Europa og bruke flyene innenriks i stedet. Norwegian får framover nye og større fly, som delvis blir plassert ved flybaser i utlandet, men som også gir økt kapasitet innenriks i Norge, påpeker Østby.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 04.05.2010 klokken 09.30