En avstemning om den foreslåtte revisjonen av forordning EU261 kan finne sted neste torsdag, 5. juni, som en del av Det europeiske råds nåværende agenda under det polske formannskapet. Selv om dette ennå ikke er offisielt bekreftet, har tidspunktet vekket bekymring blant forbrukerorganisasjoner og juridiske eksperter over hele Europa.
Forordning EU261, den banebrytende loven om passasjerrettigheter som ble innført i 2005, spilte en avgjørende rolle i å redusere flyforsinkelser dramatisk og forbedre flyselskapenes ansvarlighet i hele Europa. En analyse utført av AirAdvisor, som omfatter flydata fra 1999 til 2024, viser en klar U-formet trend. På slutten av 1990-tallet var over 25 % av flyvningene i Europa forsinket med over 15 minutter. Forsinkelsesraten begynte å forbedre seg rundt 2002, samtidig med økende momentum for reguleringstiltak, og falt til et lavpunkt på 14 %. Forsinkelsene holdt seg jevnt lave på midten av 2000-tallet, rundt den tiden EU261 ble vedtatt i 2004 og trådte i kraft i 2005. I 2019 steg imidlertid forsinkelsene igjen til nesten 28 %, og nærmet seg nivåer som ikke hadde vært sett siden slutten av 1990-tallet. Nå truer foreslåtte reformer som kan fjerne kompensasjon for opptil 75 % av forsinkede flyvninger med å reversere mye av fremgangen som er oppnådd siden begynnelsen av 2000-tallet.
EU261 markerte starten på Europas gullalder for punktlighet
Da forordning EU261 ble vedtatt i 2005, viste Europas flytrafikk allerede tegn til bedring etter de høye forsinkelsesnivåene på 1990-tallet. Men EU261 innførte noe som endret spillereglene: et kraftig insentiv for flyselskapene til å unngå de mest forstyrrende forsinkelsene. Alle flyvninger med mer enn tre timers forsinkelse utløste obligatorisk kompensasjon på opptil 600 euro per passasjer, et økonomisk pressmiddel som endret driftsatferden i hele bransjen.
Resultatene var betydelige og målbare. Mellom slutten av 1990-tallet og midten av 2010-tallet opplevde europeisk flytrafikk noen av sine beste punktlighetsresultater noensinne:
-
I 1999 var over 25 % av flyvningene forsinket med mer enn 15 minutter, med en gjennomsnittlig forsinkelse per flyvning på 6,5 minutter. (Kilde: Eurocontrol Performance Review Report, 2000)
-
I 2004, like før EU261 trådte i kraft, hadde tallet falt til 20 %, med en gjennomsnittlig forsinkelse per flyvning på 1,9 minutter, et klart tegn på at punktligheten var i ferd med å bli bedre i hele nettverket. (Kilder: Eurocontrol & European Commission Annual Reports, 2004–2005)
-
I 2011 var bare 0,9 % av flyvningene i Europa forsinket med over 2 timer, og kanselleringene var på bare 1 %, et tegn på et langt mer pålitelig nettverk.
Uavhengig forskning bekreftet senere at etter innføringen av EU261 falt flyvninger med forsinkelser på over 3 timer med 20 %, da flyselskapene raskt tok grep for å unngå å utløse kompensasjonsgrenser. (Kilde: SSRN, «The Impact of EU261 on Airline Delay Behavior», 2014)
«Dataene viser at EU261 har fungert. Det var en virkelig forandring for passasjerene, og innledet en tid hvor det ble langt mindre vanlig å bli stående ved gaten i timevis.» sier Anton Radchenko, luftfartsadvokat og administrerende direktør i AirAdvisor.
Flyplasser som beviser at EU261 har fungert
Suksessen til EU261 gjenspeiles ikke bare i regionale statistikker, men er også synlig på enkelte flyplasser som forbedret ytelsen sin dramatisk etter innføringen av forskriften.
Ta for eksempel Paris Charles de Gaulle (CDG).
-
I 2001 var det en av Europas mest trafikkbelastede knutepunkter, med nesten 25 % av flyvningene forsinket med mer enn 15 minutter.
-
Men etter målrettede driftsoppgraderinger og innføringen av EU261 i 2005, reduserte CDG forsinkelsesprosenten til omtrent 16 % i 2009. Det er en forbedring på 9 prosentpoeng på bare åtte år, en bemerkelsesverdig snuoperasjon for en av kontinentets travleste og mest komplekse flyplasser.
Frankfurt lufthavn (FRA) har en lignende historie:
-
I 2001 var mer enn 25 % av flyvningene forsinket, noe som gjorde den til en av Europas mest forsinkede flyplasser.
-
Men i 2009, etter en kombinasjon av reformer av bakketjenester, optimalisering av luftrommet og EU261-drevet ansvarlighet, reduserte Frankfurt forsinkelsesraten til rundt 17 %, en nedgang på 8 prosentpoeng som betydelig forbedret påliteligheten for millioner av reisende.
Madrid-Barajas lufthavn (MAD) har en lignende historie:
-
I 2001 var omtrent 23 % av flyvningene i Madrid forsinket med mer enn 15 minutter, noe som plasserte den blant de mest trafikkbelastede knutepunktene i Sør-Europa.
-
Men i 2009, etter driftsomlegging, forbedringer i koordineringen av slots og implementering av EU261, hadde Madrids forsinkelsesrate falt til rundt 15 %. Det er en forbedring på 8 prosentpoeng på mindre enn ti år, en betydelig forbedring for en av Europas travleste flyplasser, spesielt i høysesongen.
Barcelona-El Prat lufthavn (BCN) har også gjort betydelige fremskritt:
-
I 2001 var omtrent 21 % av flyvningene fra Barcelona forsinket med mer enn 15 minutter.
-
I 2010 hadde tallet falt til rundt 14 %, takket være målrettede infrastrukturinvesteringer, bedre trafikkflyt og reguleringspresset fra EU261. Denne forbedringen på 7 prosentpoeng markerte en vendepunkt i påliteligheten for en viktig knutepunkt i Middelhavet som blir stadig mer populær blant lavprisselskaper og internasjonale turister.
Milano lufthavn (LXP) har gjort betydelige fremskritt:
-
I 2001 var omtrent 23 % av flyvningene fra Milano forsinket med mer enn 15 minutter.
-
I 2010 hadde dette tallet falt til omtrent 16 %, takket være målrettede infrastrukturinvesteringer, bedre trafikkflytstyring og reguleringspresset som følge av EU261. Denne forbedringen på 7 prosentpoeng markerte en vendepunkt i påliteligheten for en viktig knutepunkt i Middelhavet som i økende grad ble foretrukket av lavprisselskaper og internasjonale turister.
Roma (FCO) har en lignende historie:
-
I 2001 var omtrent 25 % av flyvningene i Roma forsinket med mer enn 15 minutter, noe som plasserte flyplassen blant de mest trafikkbelastede knutepunktene i Sør-Europa.
-
Men i 2009, etter driftsomlegginger, forbedringer i koordineringen av slots og implementeringen av EU261, hadde Madrids forsinkelsesrate falt til rundt 17 %. Det er en forbedring på 8 prosentpoeng på mindre enn ti år, en betydelig forbedring for en av Europas travleste flyplasser, spesielt i høysesongen.
Dette er ikke isolerte tilfeller. Over hele Europa opplevde flyplasser betydelige forbedringer i punktligheten mellom 2001 og 2010, en periode som sammenfaller direkte med implementeringen og håndhevelsen av EU261. Forordningen ga ikke bare kompensasjon, den presset flyselskapene og flyplassene til å heve standarden for driftseffektivitet.
|
Airport |
Delay % (2001) |
Delay % (post EU261) |
Improvement |
|
Paris CDG |
25% |
16% (2009) |
9 points |
|
Frankfurt (FRA) |
25% |
17% (2009) |
8 points |
|
Madrid (MAD) |
23% |
15% (2009) |
8 points |
|
Barcelona (BCN) |
21% |
14% (2010) |
7 points |
|
Rome FCO |
25% |
17% (2010) |
8 points |
|
Milan LXP |
23% |
16% (2010) |
7 points |
|
London Heathrow (LHR) |
20% |
15% (2010) |
5 points |
|
Lisbon (LIS) |
23% |
16% (2010) |
7 points |
|
Amsterdam Schiphol (AMS) |
22% |
15% (2010) |
7 points |
(Kilder: Eurocontrol)
Men i dag går klokken tilbake
I 2019 økte forsinkelsene igjen på grunn av rekordhøy flytrafikk, mangel på personale og aldrende infrastruktur:
-
Over 28 % av flyvningene i Europa var forsinket med mer enn 15 minutter, tilbake til nivået på slutten av 1990-tallet.
-
På London Stansted var 67,7 % av flyvningene forsinket i 2018.
-
Lisboa hadde 68,6 % forsinkede flyvninger samme år.
-
Andelen forsinkelser på over 2 timer økte fra 0,9 % i 2011 til 1,4 % i 2018.
Til tross for disse alarmerende trendene vil den foreslåtte EU261-reformen øke forsinkelsestærskelen for kompensasjon til 5 timer (kortdistanse) i stedet for 3 timer, og klassifisere mange vanlige forstyrrelser, som sykdom blant besetningsmedlemmer eller tekniske problemer, som «ekstraordinære omstendigheter» som er unntatt fra kompensasjon.
Dette betyr
-
Opptil 75 % av passasjerene som i dag har rett til kompensasjon, vil miste denne retten.
-
Forsinkelser på 4 timer på korte flyreiser vil ikke lenger dekkes, selv om passasjerene blir stående igjen.
«Vi er vitne til et alvorlig tilbakeslag», advarer Radchenko. «Forsinkelsesprosenten stiger raskt, og noen steder er vi tilbake der vi var på slutten av 90-tallet. Og i stedet for å styrke beskyttelsen som gjorde ting bedre, går lovgiverne nå inn for å avvikle den.»
«På flyplasser som Stansted og Lisboa, hvor mer enn to tredjedeler av flyvningene var forsinket i 2018, kan passasjerene snart stå igjen med ingenting. Etter de foreslåtte reglene vil selv en forsinkelse på fire timer på en kortflyvning ikke gi rett til kompensasjon, uansett forstyrrelsen eller kostnadene for reisende.»
Passasjerer i fare, igjen
Mer enn 300 millioner europeiske reisende kan bli berørt årlig av den foreslåtte tilbakeføringen av EU261. De som ankommer etter kl. 18.00, særlig på fjerntliggende flyplasser med begrensede transittmuligheter, står overfor en reell risiko for å bli strandet uten støtte. For en familie på fire kan opphevelsen av EU261-beskyttelsen bety 180 euro i ekstra utgifter per langdistansereise, sammenlignet med bare 16 euro i dag, som allerede er inkludert i de fleste billettpriser.
En fersk AirAdvisor-undersøkelse blant tusenvis av europeiske respondenter bekrefter hvor opinionen står:
-
92 % er imot å svekke EU261.
-
76 % støtter å justere kompensasjonen for å reflektere inflasjonen.
-
61 % ønsker at kompensasjon skal begynne etter bare 2 timers forsinkelse.
Budskapet er klart: EU261 fungerer. Det reduserte lange forsinkelser, stimulerte punktlighet og beskyttet passasjerer når ting gikk galt. Uten det risikerer Europa å gli tilbake til et system hvor forsinkelser er hyppige, kompensasjon er sjelden og ansvarlighet forsvinner.
«Europeerne er ikke forvirrede, de er overveldende klare: de vil ha sterkere rettigheter», sier Anton Radchenko. «Lovgiverne må lytte. Uten EU261 vil forsinkelsene øke, kompensasjonen forsvinne, og familiene vil måtte betale prisen alene.»
Konklusjon: reformer den, ikke ødelegg den
I 1999 var over 25 % av flyvningene i Europa forsinket. EU261 trådte i kraft, og i midten av 2010-årene var tallet allerede sunket til under 20 %.
«Flyselskapene begynte å ta forsinkelser på alvor fordi de måtte, fordi passasjerene hadde rettigheter», bemerker Radchenko.
«Nå ser vi at forsinkelsene øker igjen, og i stedet for å løse de grunnleggende årsakene, snakker EU om å fjerne beskyttelsen. Fire timers forsinkelser på korte flyreiser vil ikke engang gi rett til kompensasjon etter de nye reglene. Det er ikke rettferdig, og flyselskapene bør holdes ansvarlige når de etterlater familier strandet. EU261 fungerte. Reformer den om du må, men ikke ødelegg den.»
Forskningsmetodikk
Denne analysen er utført av AirAdvisor ved hjelp av 25 års historiske flyprestasjonsdata fra Eurocontrol og kilder fra Europakommisjonen, som dekker årene 1999 til 2024.
Den primære måleparameteren som ble undersøkt, var andelen planlagte flyvninger med mer enn 15 minutters forsinkelse, som er Eurocontrols standardgrense for måling av punktlighet ved europeiske flyplasser.
For å sikre konsistens og nøyaktighet
-
ble det beregnet årlige gjennomsnitt for forsinkelsesfrekvensen både på EU-nivå og på enkeltflyplasser.
-
Spesiell vekt ble lagt på periodene:
-
1999–2004 (før EU261)
-
2005–2009 (etter innføringen av forskriften)
-
2010–2019 (moden håndhevelsesfase)
-
-
Flyplassspesifikke trender ble evaluert ved hjelp av offentlige ytelsesdata fra flyplasser som Paris CDG, Frankfurt, Madrid og Barcelona for å validere det regionale mønsteret med operasjonelle bevis på bakken.
-
Årlige sammenligninger og glidende gjennomsnitt ble brukt for å jevne ut kortsiktige svingninger og fremheve vedvarende endringer i forsinkelsesytelsen.
