Ny forskning fra Arival avslører at OTAer nå står for 18% av alle attraksjonsbestillinger globalt, opp fra mindre enn 10% før pandemien.
Arivals nye rapport, «Tilstanden for Besøksattraksjoner», dykker ned i de store endringene innen distribusjon, billettteknologi, drift og markedsføring som feier over sektoren. Billettdistribusjon for besøksattraksjoner – som inkluderer kultursteder og monumenter, museer, dyrehager og akvarier, utsiktsplattformer og fornøyelsesparker – har gjennomgått dramatiske endringer de siste fem årene.
– Besøksattraksjoner har lenge vært nøkkeldriverne for turisme, selve årsaken til å besøke et sted, sier Douglas Quinby, medgründer og administrerende direktør i Arival.
– Reisendes etterspørsel etter å se de store stedene er grenseoverskridende, men tilgjengeligheten av billetter, og reiseindustriens tekniske evne til å få tilgang til dem, er ikke det. De store nettbaserte markedsplassene for reiseopplevelser anerkjenner dette, og de har gjort betydelige investeringer for å kunne tilby billetter til attraksjoner, i noen tilfeller til tross for – snarere enn i partnerskap med – attraksjonene selv. Det gjenstår mye arbeid for å knytte attraksjoner til det globale reisedistribusjon-søkosystemet.
Arivals rapport, basert på en undersøkelse av nesten 700 besøksattraksjoner verden over, avslører at til tross for veksten av OTAer og nettsider for attraksjoner, forblir offline billettsalg den største salgskanalen. Teknologi forblir en begrensende faktor. En av tre attraksjoner bruker ikke et moderne online billettsystem og har ikke online tilkobling til videresalgs-partnere.
Funnene fra rapporten vil bli utforsket i mer detalj under det kommende Arival 360-arrangementet i Valencia, som finner sted fra 28. til 30. april på Valencia Conference Centre. Dette er en europeisk samling som tidligere har blitt holdt i Berlin, vil samle skapere og selgere av turer, aktiviteter, opplevelser og attraksjoner for å lære, knytte kontakter og utvikle virksomhetene sine.