Den 19. februar skrev vi at den internasjonale organisasjonen for flyselskaper, IATA, meldte at ulykkesraten for såkalte ÂWestern-built jet aircraft i 2009 var den nest laveste i luftfartens historie.
Ulykkesraten var i fjor på 0,71, noe som tilsvarer en ulykke per 1,4 millioner flyvninger. Resultatet er en tydelig forbedring fra 2008-nivået på 0,81 (en ulykke per 1,2 millioner flyvninger). I hele luftfartens historie var ulykkesraten bare lavere i 2006, da den endte på 0,65. I forhold til for ti år siden var raten i 2009 36 prosent lavere.
Alt riktig så langt. Videre konstaterte IATA at det i 2009 fløy 2,3 milliarder mennesker trygt på 35 millioner flyvninger (27 millioner jetfly og åtte millioner turboprop). Vestlig bygde fly var involvert i 19 ulykker, mot 22 i 2008. Inkluderes Østlig bygde fly, var det 90 ulykker, mot 109 i 2008. Det var 18 svært alvorlige ulykker (alle flytyper), mot 23 i 2008.
Men antallet omkomne var galt. Det riktige skal være at 685 personer døde i flyulykker i fjor, mot 502 året før. Ikke minst Air France-flyet som falt ned på vei fra Rio til Paris den 1. juni med 228 passasjerer om bord tynger statistikken.
 Sikkerhet er luftfartens førsteprioritet. Selv i et tiår hvor flyselskapene i gjennomsnitt tapte fem milliarder amerikanske dollar per år, klarte vi å forbedre bransjens sikkerhet, kommenterte IATA-sjef Giovanni Bisignani da tallene ble lagt fram.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 03.03.2010 klokken 13.10