Vi har vært i en prosess en stund, og det er vi fortsatt. Ikke noe er avklart, sier Dag André Johansen til Travelnews.no.
Han er sjef for Avis i Norge, Sverige og Danmark. Denne divisjonen i Barloworld har også rettighetene til Budget-merket.
Eierkonsernet har lenge hatt selskaper i en lang rekke land, i virksomheter innen alt fra bilutleie i Skandinavia og produksjon av legemidler i England, til produksjon av maling i Australia og logistikk i USA. I 2008 tok Barloworld en strategisk beslutning om å konsentrere seg om færre bransjer og satse mer på virksomhet i Afrika, hvor de historisk har fått best avkastning på investert kapital.
 Barloworld har vært gode og kapitalsterke eiere. Men ellers er det klart det er begrenset med synergieffekter mellom to regioner på hver sin side av jorden, sier Johansen.
Regnskapsåret som endte 30. september i fjor ga røde tall i Skandinavia. Finanskrisen førte raskt til lavere inntekter, mens det har tatt lengre tid å få ned kostnadene. Johansen sier Avis i Norge gikk omtrent i null på driften, men at en goodwill-avskrivning på 72 millioner kroner tynget resultatet.
 Og også null er dårlig for oss. Vi er jo blitt vant til 20Â30 millioner i pluss, sier han.
Også i Sverige ble det underskudd. Det skyldes i tillegg til finanskrisen at de i nabolandet tidligere har kunnet glede seg over veldig gode bilavtaler, ikke minst fra Saab. I Danmark førte et voldsomt fall i bruktbilprisene til elendige resultater.
For å kompensere for konjunkturene er Skandinavia slått sammen til én administrativ enhet. Back office-funksjonene er samlet i Oslo, noe som har ført til besparelser på rundt 45 årsverk. På samme måte er all kundeservice og reservasjonskontor samlet i Gøteborg.
Bilgale investorer har altså fortsatt et godt påskudd for en forretningsreise til Sør-Afrika.
Oppdatert av Stein Arild Iglebæk 05.03.2010 klokken 10.10