Gjennomsnittlig lengde på flyvninger var opp 17 prosent, siden rutenettverket i år inkluderer flere vintervarme destinasjoner og arktiske turistruter enn i fjor.
– Vi er fornøyde med å holde fyllingsgraden oppe samtidig som vi øker kapasiteten kraftig i forhold til november i fjor. Dette viser at vinterprogrammet vårt blir godt mottatt av passasjerene. Selv om enhetsinntekten går ned fra fjoråret på grunn av en betydelig økning i gjennomsnittlig lengde på flyvningene, er enhetskostnaden samtidig vesentlig lavere. I november opplevde vi flere dager med utfordrende vær som påvirket driften. Jeg vil takke våre kolleger som har stått på og sørget for en tilfredsstillende punktlighet selv under krevende værforhold. Bookingtrenden fremover er lovende, spesielt for juleferien, og vi ser at salgskampanjer i november har bidratt til økt billettsalg, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
Kapasiteten (ASK) i Norwegian var 2 556 millioner setekilometer, mens faktisk passasjertrafikk (RPK) var på 2 109 millioner setekilometer, begge opp 28 prosent fra november 2023. Fyllingsgraden økte med 0,1 prosentpoeng fra samme periode i fjor, til 82,5 prosent. I november ble 99,1 prosent av oppsatte flyvninger gjennomført. Punktligheten, målt i andel avganger innen 15 minutter av ordinær tid, var på 81 prosent, ned 5,8 prosentpoeng fra november i fjor. Norwegian hadde i gjennomsnitt 75 fly i drift i november.
Norwegian på topp tre i global SAF-rapport
Denne uken ble rapporten «Sustainable Aviation Fuels Observatory» publisert av interesseorganisasjonen Transport & Environment. Der rangeres Norwegian blant de tre beste flyselskapene i verden når det gjelder satsing på bærekraftig flydrivstoff. Rapporten fremhever Norwegians satsning på elektrodrivstoff (e-Fuels) som en av hovedbegrunnelsene for plasseringen.
– Vi er stolte over rangeringen, som anerkjenner vår satsing på bærekraftig flydrivstoff. Samtidig viser rapporten at luftfarten har en lang vei å gå, og vi trenger mer støtte fra EU og lokale myndigheter på veien mot en mer bærekraftig luftfart. I dag er alternative drivstoff altfor dyrt. For å redusere risikoen for produsenter som ønsker å satse på bærekraftig flydrivstoff, må myndighetene bidra. Vi trenger også at flere bedrifter og offentlige kunder følger Forsvarets eksempel og forplikter seg til frivillig innblanding av bærekraftig flydrivstoff i sine avtaler, sier Geir Karlsen.
Widerøe hadde en kapasitet (ASK) på 165 millioner setekilometer i november, opp 3 prosent fra fjoråret. Faktisk passasjertrafikk (RPK) var 118 millioner setekilometer, mens fyllingsgraden var på 71,3 prosent, en økning på 5,2 prosentpoeng fra november i fjor.