Fra 1. august 2024 vil de derfor hete «NHS – Institutt for ledelse og tjenesteutvikling».
– Norsk hotellhøgskole har siden 1912 utdannet studenter innen service, ledelse, hotell og reiseliv. Vi har 112 års erfaring med ledelse og tjenesteutvikling – derfor er det naturlig at også dette får en plass i navnet vårt, sier instituttleder Trude Furunes.
Universitetsstyret ved UiS vedtok navneendringen 6. juni 2024.
Utviklet kompetanseområde
Servicenæringen er i stadig utvikling, og kunnskap og kompetanse innen ledelse og service har et bredere nedslagsfelt nå enn for 112 år siden.
– Da var service gjerne forbeholdt hotell, restaurant og reiseliv. Vi har i løpet av årene utviklet våre studietilbud i takt med utviklingen i samfunnet, og nå har vi behov for å synliggjøre dagens kompetanseområder også i instituttnavnet, sier Furunes.
Framtidens ledere innen servicesektoren må kunne håndtere både det menneskelige og det digitale, drive kontinuerlig tjenesteutvikling og innovasjon, håndtere nye utfordringer som kunstig intelligens og se sammenhengene på tvers av flere fagområder, som IT, markedsføring, salg og kundeopplevelser.
– Dette er områder våre studier og instituttets forskning dekker, sier Furunes.
Service- og ledelsesrettet studietilbud
I tillegg til de tre bachelorgradene hotelledelse, digital serviceledelse og reiselivsledelse tilbyr NHS – Institutt for ledelse og tjenesteutvikling mastergrader innen transformasjon og nyskaping og Service Leadership in International Business. Fra høsten 2025 starter også det nye årsstudiet Reiseliv i endring.