I går ble det klart at Hurtigruten og National Geographics Center for Sustainable Destinations (CSD) har inngått et nytt samarbeid. Avtalen gjelder geoturisme, med fokus på å ivareta og utvikle Hurtigrutens unike destinasjoner langs norskekysten.
Geoturisme er reiselivsvirksomhet som ivaretar og bidrar til å forsterke et steds egenart  dets natur, kultur, historie og ikke minst dets befolkning. National Geographic vil nå hjelpe Hurtigruten i arbeidet med å bli enda bedre på geoturisme.
– Vi har et oppdrag ut over å vise fram dette vakre landet til turister, og driver hele vår virksomhet i samarbeid med våre omgivelser. Det er fra dette Hurtigruten har sin kraft og sitt omdømme i Norge, men også i utlandet. Hurtigruten ønsker å bidra til et sterkt og bærekraftig reiseliv. Vi ønsker samtidig å utvikle vår egen kompetanse og bli bedre i dette. Vi vil styrke det som gjør oss unike, sier Olav Fjell, administrerende direktør i Hurtigruten ASA.
National Geographic CSD er blant de miljøer i verden med best kunnskap om bærekraftig reiseliv og geoturisme.
– Samarbeidet vil styrke og tydeliggjøre Hurtigrutens unike posisjon som den originale kystruten. De norske fjordene vinner stadig internasjonale priser som verdens beste reisemål. Dette skjer fordi vi som nasjon vet å forvalte vår natur og vår kultur på en fornuftig måte. Hurtigruten har seilt her i snart 120 år, og for oss er det avgjørende at vi driver en virksomhet i tråd med bærekraftige prinsipper både i forhold til naturen og stedene langs kysten, sier Christian Bue Nordahl, Global Brand Manager i Hurtigruten ASA.