I stedet for bare en logo, har Sveits som reisemål nå skapt et altomfattende merke: “Switzerland”. Switzerland Tourism (ST) lanserte merkevaren i Genève den 29. april, og introduserer nå det nye utseendet til resten av verden. Det nye, digitale og moderne brandet skal legemliggjøre Sveits langvarige turismeløfte: Natur, gjestfrihet, pålitelighet.
Det ærverdige “Swiss National Tourist Office SNTO” fra 1995 blir nå til dagens nasjonale Switzerland Tourism (ST). Bildet av Sveits som turistmål har vært til nå blitt presentert under paraplyen til en logo, “gullblomsten”. I en generasjon var gullblomsten et kjent og godt elsket symbol på sveitsisk turismereklame. I mange år har gullblomsten vært brukt ikke bare av SNTO, men også av en rekke bransjeorganisasjoner, reisemål og serviceleverandører for å annonsere for Sveits turisttilbud og tjenester. Gullblomsten har dermed vært et kjent inventar for en hel generasjon.
«Switzerland» – et skarpere brand
I dag, nesten 30 år senere, er kravene som stilles til en merkevare helt forskjellige fra hva de var på 1990-tallet. Dette fikk ST til å skape en ny, unik og gjenkjennelig digital sveitsisk merkeverden. Veien som ble startet i 1995 følges videre, men på et nytt nivå. For første gang i historien med sveitsisk turistreklame er et enkelt insignia nå i ferd med å bli en hel merkeverden. Sveitsisk turismepromotering vil fra nå av ikke bare fremme destinasjonen, men også følge turister gjennom hele deres reiser, fra inspirasjon til reiseplanlegging og gjennomføring.
Brukt utelukkende i sin engelskspråklige form, er “Switzerland” det logiske grunnlaget for merkevaren Sveits som en ferie- og reisedestinasjon, og står for det globale turismeløftet til alle besøkende til Sveits i forhold til naturen, gjestfriheten og påliteligheten til Sveits som reisemål.
I stedet for bokstaven T i merket “Switzerland”, symboliserer et sveitsisk kors “den pålitelige opprinnelsen og utstråler optimismen til Sveits som reisemål”, i følge en pressemelding fra ST. Korssymbolet går imidlertid langt utover å være bare et nasjonalflagg: Det har blitt utvidet og gitt et fargespekter på fem ulike nyanser av rødt, for å symbolisere modernitet, mangfold og selvstendighet.
Ett merke for alle aspekter av turisme i Sveits – for en ny generasjon
Konseptet fra gullblomstens tidlige dager blir videreført og fullført. “Switzerland” symboliserer alle vertsbedrifter i Sveits. Med dette i bakhodet tilbyr ST sine medlemmer og partneres eiendeler, instrumenter og verktøy for å sikre sammenheng og skape tillit. Den nye, omfattende merkevareverdenen tilbyr utallige muligheter på tvers av alle kanaler, både nå og i fremtiden.
Det nye merket vil gradvis rulles ut og implementeres over hele verden med umiddelbar virkning – både i alle ST-markeder og på tvers av hele reiselivsnæringen. Overgangen til den nye merkevareverdenen vil sannsynligvis ta flere måneder å fullføre i sin helhet.
STs administrerende direktør Martin Nydegger er henrykt:
– Gullblomsten var en etablert milepæl i en generasjon av turistfagfolk. Merket “Switzerland” formidler tillit, presenterer seg i en moderne drakt og er fremtidsrettet for neste generasjon.
Den nye merkeidentiteten ble utviklet sammen med merkevarebyrået MADE Identity i Zürich. I utviklingen av “Switzerland” fokuserte MADE spesielt på tre nøkkelaspekter. For det første skal brandet bli mer synlig og lettere å identifisere internasjonalt gjennom en konsistent ettmerkestrategi. For det andre skal merkevaren maksimere sin digitale, haptiske og romlige effekt. Og til slutt bør «Switzerland» være i stand til å følge gjester som en merkevare gjennom hele reiseopplevelsen – fra reklame til gjennomføring: Selve souveniren.