Landets turistråd, JNTO, har som mål å tiltrekke seg enda flere nordiske besøkende de neste årene, spesielt utenfor storbyene, og for å lykkes med oppdraget har de forlenget kontrakten med Related med ytterligere ett år.
Antall nordiske besøkende til Japan nådde nye høyder i første kvartal 2024: Hele 34 400 nordiske reisende besøkte Japan i januar-mars i år, hvorav 18 100 var i mars.
Dette er en økning på 10,8 prosent sammenlignet med første kvartal i 2019 – og en økning på 60 prosent sammenlignet med samme periode i 2023.
«I 2030 forventer Japan å ha 60 millioner besøkende, tilsvarende et årlig forbruk på 15 billioner JPY. Det nordiske markedet er av høy prioritet for å nå dette målet. Japan og de nordiske landene deler kjærligheten til godt håndverk, lokale råvarer, stolte tradisjoner og livets enkle gleder. Og vi gleder oss til i enda større grad å spre kunnskap om hva Japan tilbyr som reisemål», sier Kana Wakabayashi, som er Executive Director hos Japan National Tourism Organization (JNTO) i Stockholm.
Fortsetter med Related som representanter
4. mars 2024 innviet Japans turistråd – Japan National Tourism Organization – sitt første nordiske kontor i Stockholm.
Turistrådet har i tillegg utvidet samarbeidet med fullservicebyrået Related, som hjelper til med PR, reiselivsnæringen, markedsføring og arrangementer.
– Japan har akkurat det de nordiske reisende ser etter nå om dagen: Fantastisk matkultur, en rik historie, vakre landskap, en unik blanding av by og natur og masse autentiske opplevelser. Derfor er vi selvfølgelig også veldig stolte av å fortsette samarbeidet med JNTO – og fortsette å bistå med verdifull innsikt og innovative prosjekter for å øke kunnskapen om Japan ytterligere, samt tiltrekke flere besøkende, også til de mindre kjente delene av landet, sier Jens Juliussen, som er Travel Trade & Marketing Director hos Related.