– Det har vært en veldig komplisert prosess. Vi har mye jobb igjen, sier SAS-sjef Anko van der Werff etter tirsdagens rettsmøte i New York.
De fleste kreditorene har gitt sin tilslutning til redningsplanen, med et unntak i kreditoren US Trustee.
Dommer Michael E. Wiles godkjente derfor planen, men den kan bli dyr for SAS.
De neste ukene venter nye runder i svenske domstoler. Det svenske morselskapet SAS AB skal gjennom en lignende, men mye raskere prosess som den i USA.
Først i juni i år vil derfor hele den lange juridiske og finansielle reisen for å berge det skandinaviske flyselskapet være over, skriver E24.
Skilsmissen fra Star Alliance kan komme til å bli dyr for SAS. Dagens Næringsliv anslår at selskapet må ut med den såkalt exit fee på nærmere 270 millioner kroner, kanskje mer.
SAS har også punget ut over 1 milliard kroner til jurister og rådgivere i løpet av prosessen med å restrukturere selskapet, som heretter skal være en del av Air France-KLMs Skyteam-allianse.
Foruten Air France-KLM kommer også investeringsselskapet Castlelake sammen med den danske stat og finansmannen Henrik Lind nå til å ta kontroll over SAS.
Dagens rundt 250.000 aksjonærer i SAS taper alt. Det gjør også flere av flyselskapets store långivere, konstaterer E24.
Den norske stat ligger trolig an til å sitte igjen med en eierandel på rundt 2 prosent, anslår avisen.
(NTB)