*Widerøe er nå en del av Norwegiankonsernet. Transaksjonen ble gjennomført 12. januar 2024 og Widerøe vil fremover rapportere tall etter samme mal som Norwegian, men separat.
Widerøe øker produksjonen med fire prosent i januar sammenlignet med 2023, samtidig som antall passasjerer øker med åtte prosent. Kabinfaktoren er fremdeles svakt stigende og er opp med tre prosentpoeng i januar.
Widerøes sikringsgrad på jetfuel (FUEL HEDGE POSITIONS) er 80 prosent for 2024 og 34 prosent for 2025.
Resultatet i januar bærer preg av en meget krevende værmåned med mange kanselleringer og forsinkelser. Værkanselleringer gjør at selskapet taper inntekter og drar på seg mye ekstrakostnader med innkvartering av kunder, alternativ transport og ombooking av kunder til andre flyselskap. Mye dårlig vær påvirker passasjertallene i januar negativt.
Widerøe er fornøyd med markedet fremover. Nyttårssalget satte nye rekorder i Widerøe og reiselysten er fremdeles stor. De ser også at bookingmønsteret er i endring. Mens de gjennom pandemien og i tiden etterpå så at kundene foretrakk å bestille billetter nært opp mot avgang, er de nå tilbake til pre-pandemi forbrukeradferd der kundene har lengre planleggingshorisonter og er betydelig tidligere ute med å planlegge reisen.
– Vi er fornøyde med tallene for januar. Til tross for en av de verste værmånedene på mange år, så fyller vi flyene bedre enn i fjor. Vi øker antall seter tilgjengelig i markedet, men antall passasjerer med Widerøe øker dobbelt så mye, sier administrerende direktør i Widerøe Stein Nilsen.
– Vi opplever at vi treffer markedet på en bra måte. Arbeidet med å skreddersy tilbudet sammen med Norwegian har allerede startet, og vi gleder oss veldig til å kunne tilby sømløse reiser fra Widerøe-land og ut i hele verden med Norwegians velutbyggede rutenett, avslutter Nilsen.
Widerøe har nå gjennomført høringsrunder på tidtabeller med berørte parter i det nye anbudet langs hele Norge. De har fått svært mange innspill og har gjort justeringer der det har vært mulig. Den tidtabellen som nå er gjeldende er det de har klart å få til innenfor de økonomiske rammene som er avtalt i anbudet, som svarer på anbudskravene og som ikke forverrer tidtabellen vesentlig på andre destinasjoner. Det er også søkt om dispensasjon fra anbudskravene der det har vært et ønske lokalt. Dispensasjonene er nå godkjent av Samferdselsdepartementet. Tidtabellene blir oppdatert fortløpende og skal være ferdig oppdatert innen utgangen av neste uke.
– Anbudsruter engasjerer. FOT-rutene i Distrikts-Norge er kollektivtransport og betyr mye for mange. Det er derfor ingen overraskelse at dette har skapt stort engasjement i de mange kommunene som er berørt av dette, sier kommersiell direktør i Widerøe Christian Skaug.
– Dette anbudet innebærer et kraftig priskutt. Det krever et kraftig økonomisk løft fra Samferdselsdepartementet og er et grep som vi tror mange passasjerer vil sette stor pris på. Vi skal fortsette dialogen med kommuner og fylkeskommuner om rutetilbudet også fremover, men nå må vi la de nye tidtabellene virke en stund før vi vurderer muligheten for ytterlige endringer, avslutter Skaug.