Tidligere i år utførte cruiseselskapet de første testene i Valletta for å finjustere implementeringsprosessen for landstrøm.
Tilkoblingen i Valletta følger etter nylige vellykkede tilkoblinger i Nord-Europa ved Warnemünde i Tyskland, de norske havnene i Bergen, Ålesund og Haugesund, og Southampton i Storbritannia. Tidligere i år innviet også MSC Cruises en ny landstrømfasilitet i Kiel, Tyskland.
MSC Cruises har som mål å legge til minst 15 nye havner til sin landstrømplan mellom 2024 og 2026, med flere havner i Italia, inkludert Genova, La Spezia, Civitavecchia, Napoli og Trieste, samt Barcelona, Hamburg, Valencia, Marseille, København, og den nye cruiseskipterminalen i Miami som åpner neste år.
Michele Francioni, SVP for kostnadsoptimalisering og prosessforbedring hos MSC Cruises, sa: “Vår landstrømplan viser at vi er fullt forpliktet til å redusere utslipp fra våre skip. Å bruke landstrøm er et stort skritt fremover fordi det lar oss eliminere et skips direkte utslipp mens det ligger til kai.
“Vi trenger flere havner over hele Europa og utover til å innføre landstrøm så raskt som mulig, slik at vi kan redusere lokale luftutslipp ytterligere. Vi vil sørge for at våre skip er klare til å koble seg til hvor enn fasilitetene er tilgjengelige for oss. Å koble MSC World Europa til landstrøm i Valletta er en stolt prestasjon, og vi er takknemlige for samarbeidet og den utmerkede kooperasjonen med Transport Malta, Infrastructure Malta og de maltesiske myndighetene, så vel som med Cruise Port of Valetta.”