Året til dags dato har vært preget av ambisiøs, men likevel bærekraftig vekst i nettverket som vil levere langsiktig økonomisk verdi til Qatar, mange globale partnere så vel som destinasjonsland. Tilbakeføringen av flyselskapets A350-flåte er nesten fullført, og har bidratt til totalt 18 prosent høyere tilgjengelige setekilometer (ASK) sammenlignet med samme periode i fjor.
Qatar Airways Group rapporterte et nettoresultat på 3,736 milliarder QAR (1,026 milliarder USD) for første halvår av regnskapsåret 2023/2024, noe som representerer en økning på 113,8 prosent sammenlignet med samme periode 2022/2023. Konsernets totale inntekter for første halvår av regnskapsåret 2023/2024 økte til QAR 40,126 milliarder (US$ 11,019 milliarder), opp 7,4 prosent sammenlignet med samme periode i 2022/2023. Passasjerinntektene økte med 28,5 prosent det siste året med økte kabinfaktorer på 83,3 prosent, noe som ga høyere yield på 3,6 prosent.
Konsernets EBITDA-margin på 26,9 prosent for de første seks månedene av regnskapsåret 2023/2024 forbedret seg sammenlignet med samme periode i 2022/2023 med 4,9 prosentpoeng til 10,779 milliarder QAR (2,960 milliarder USD). EBITDA var høyere enn samme periode i fjor 2022/2023 med QAR 2,641 millioner (US$ 0,725 millioner).
I begynnelsen av mars kunngjorde selskapet en rekke nye ruter inkludert Chittagong, Juba, Kinshasa, Lyon, Medan, Toulouse og Trabzon, hvorav de fleste allerede har startet. Qatar Airways annonserte også gjenopptakelse til 11 destinasjoner: Beijing, Birmingham, Buenos Aires, Casablanca, Davao, Marrakesh, Nice, Osaka, Phnom Penh, Ras Al-Khaimah og Tokyo Haneda. Opptil 10 nye destinasjoner er identifisert i tillegg for 2024.
Sist, men ikke minst øker Qatar Airways kapasitet til to daglige avganger fra Oslo fra og med 01.01.2024, i tillegg vil de ha 19 ukentlige avganger fra Kastrup med gode forbindelser og gjennomgående priser med SAS og Widerøe fra hele Norge.