August og september er høysesong for de reiselystne som jakter reisekupp til sol og varme. Det er nå det virkelig er penger å spare, siden skoleferien nærmer seg slutten.
Det er Hellas som stikker av med seieren som den mest populære destinasjonen også i sommer med Spania og spesielt Mallorca hakk i hel. Allikevel er fortsatt mange muligheter til å finne budsjettvennlige restplasser i august og september.
— Det er herlig å se at norske gjester igjen velger å bestille reiser til Rhodos. Det er utrolig viktig for denne vakre ferieøya, hvor økonomien er helt avhengig av oss turister, sier kommunikasjonssjef Anne Mørk-Løwengreen i TUI Norge.
Rhodos er inne på 3 på topp.
Topp 10 destinasjoner sist uke:
- Gran Canaria
- Kreta
- Rhodos
- Tyrkia
- Mallorca
- Kypros
- Bulgaria
- Samos
- Tenerife
- Kroatia
Det er selvsagt alltid lurt å være tidlig ute for å sikre seg de beste hotellene, med det er ikke utsolgt.
— Tyrkia, som er veldig gunstig med hensyn til kronekursen, er også naturlig nok populær blant kuppjegerne og ligger rett bak Rhodos, sier Mørk-Løwengreen.
Gratis Rhodos-tur til skogbrannrammede turister
Kyriakos Mitsotakis, den greske turistministeren tilbyr nå én ukes gratis ferie til Rhodos neste år til alle som måtte avbryte ferien grunn av skogbrannene i sommer.
Han understreker at bare 15 prosent av øya ble rammet av skogbrannene, og gratisferiene vil gå av stabelen på våren og høsten.
— Dette synes jeg er et kjempe flott initiativ fra de greske myndighetene som veldig tydelig viser, hvor viktig turisme er for Rhodos spesielt og Hellas generelt. TUI jobber nå tett sammen med myndighetene for å finne ut av hvordan dette skal gjennomføres i praksis. Vi gir beskjed til kundene våre, så fort vi vet mer, sier Anne Mørk-Løwengreen i TUI.
Bærekraftig turisme er en nødvendighet
Siden landene rundt Middelhavet er så populære reisemål, er det viktig med tiltak som bidrar til en bærekraftig transformasjon. TUI samarbeider tett med greske myndigheter om dette, akkurat på Rhodos. Resultatene deles med hele reiselivsbransjen.
—På kort sikt handler det om å tilpasse seg klimaendringene gjennom for eksempel bedre vannforvaltning eller å utvide sen- og tidligsesongene for reiser til disse populære områdene. På lengre sikt handler det om bærekraftig turisme som er klimanøytral og bevarer ressurser. Dette vil kun lykkes gjennom et partnerskap mellom reiseselskapene og destinasjonene, sier Mørk-Løwengreen.