Transportkommissær Adina Ioana Valean sa på toppmøtet til Airlines for Europe (A4E) i Brussel onsdag: “Vi er ute av krisen, men vi er ikke ute av skogen.”
Hun sa til Europas flyselskapssjefer: «Den gode nyheten er at reisevirksomheten er oppe og sannsynligvis vil nå 95 % av 2019-nivåene denne sommeren. Den dårlige nyheten er at dette bare vil øke risikoen for forsinkelser ettersom luftrommet blir mer overfylt.»
Valean advarte: “Vi har ikke råd til en gjentakelse av kaoset i fjor sommer.”
I forkant av hennes opptreden på toppmøtet, kritiserte flyselskapssjefer EU-kommisjonen og Valean for ikke å gjennomføre en reform av det europeiske luftrommet som ville redusere forsinkelser og redusere CO2-utslipp ved å redusere flytidene.
Men Valean beskyldte EUs medlemsland for fiaskoen, og sa: «Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor medlemslandene ikke støtter denne reformen. Hvis vårt forslag til reform ble tatt videre, kunne vi spare 10 % av CO2-utslippene.»
Hun sa: “Jeg håper fortsatt å se noen fremgang senere i år. Men i mellomtiden må vi rulle ut teknologi som hjelper flyeffektivitet der det er mulig.»
Valean beroliget flyselskapssjefene: “Jeg ser ikke flyforbud og -tak som et alternativ” for å håndtere avkarbonisering eller forsinkelser, og argumenterte: “Det ville bare være et tak på borgernes rettigheter.”
Men kommissæren var mindre betryggende overfor flyselskapets sjefer om flypassasjers rettigheter.
Flyselskaper har lenge kjempet for reform av EU-forordning 261 om flypassasjerers rettigheter, og hevdet at vaghetene har ført til at domstolene har utvidet omfanget, mens de faste betalingene som kreves for forsinkelser og kompensasjon ofte ikke har noen sammenheng med billettprisen.
Valean insisterte: «Å sikre passasjerenes tillit betyr å sikre at forbrukernes rettigheter er beskyttet. Vi har allerede det sterkeste nettverket for forbrukervern, men vi ønsker å styrke det ytterligere.»
Hun sa: «Vi deler frustrasjonene dine over at forslaget vårt om å reformere forordning 261 ikke har kommet videre. Men jeg kan fortelle deg, eventuelle fremtidige forslag vil ikke endre det som ligger på bordet.»
Valean hevdet også at kommisjonen hadde “gjort det vi kan” for å øke rekrutteringen i sektoren, og sa: “Vårt byrå EASA [EU Aviation Safety Agency] jobber med standardiserte ruter for opplæring av bakkehåndteringspersonell og flygeledere for å gjøre det mulig. slik at de ansatte kan bevege seg.»