Det vil bidra til en ti prosents reduksjon av Icelandairs årlige karbonutslipp og vil være en viktig del av flyselskapets arbeid med bærekraft.
Icelandair har satt seg ambisiøse mål om å redusere karbonutslippene sine med 50 prosent per OTK (Operational Ton Kilometer) innen 2030, som et viktig ledd i å nå netto nullutslipp innen 2050. Flyselskapet har allerede gjort fremskritt mot å nå disse målene, blant annet gjennom en ny generasjon med mer drivstoffeffektive fly i Boeing 737 MAX, og nå ved å inngå en intensjonsavtale med det islandske hydrogenselskapet IdunnH2 om leveransen av 45.000 tonn bærekraftig flydrivstoff fra 2028 og utover.
– Med denne intensjonsavtalen ønsker vi å støtte islandske bedrifter som jobber med utviklingen av bærekraftig flydrivstoff på Island. Vi i Icelandair har satt oss ambisiøse mål for å redusere våre karbonutslipp de neste årene, og bruken av bærekraftig flydrivstoff vil spille en viktig rolle på denne reisen for internasjonal luftfart, sier Bogi Nils Bogason, administrerende direktør i Icelandair.
Bærekraftig flydrivstoff er en paraplybetegnelse for flere typer biodrivstoff og lavkarbondrivstoff som kan blandes med «vanlig» flydrivstoff. Det meste av bærekraftig flydrivstoff kommer i dag fra biobaserte ressurser, mens de syntetiske typene – e-drivstoff – er produsert av grønt hydrogen og resirkulert CO2. Dette er også metoden som IdunnH2 har som mål å utnytte. Gjennom å resirkulere CO2 forblir mengden i atmosfæren den samme, i motsetning til forbrenning av fossilt brennstoff hvor mengden CO2 øker. Økt bruk av bærekraftig flydrivstoff er luftfartssektorens mest økonomisk effektive alternativ for å oppnå raske og etterprøvbare karbonreduksjoner på mellom- og langdistanseflyvninger.
– Vi er glade for å ha Icelandair med på laget for å støtte den islandske produksjonen av bærekraftig flydrivstoff. Prosjektet vårt i Helguvík vil føre til kontrollerbare utslippsreduksjoner og økt energisikkerhet, og vi har jobbet iherdig med relevante interessenter for å etablere fordelene ved å ha et slikt anlegg på Island. Vi er glade for at Islands største flyselskap er villige til å støtte utviklingsplanen vår og intensjonsavtalen er et viktig bidrag i å realisere Islands mål om karbonnøytralitet innen 2040, sier Audur Baldvinsdottir, administrerende direktør i IdunnH2.
Island er et ideelt sted for produksjon av e-drivstoff i kommersiell skala, siden øyas strømnett er både konkurransedyktig priset og basert på fornybar energi. Selv om IdunnH2s 300 MW-anlegg er det største prosjektet for e-drivstoff som for tiden er under utvikling på Island, bygger det på flere tiår med lokal erfaring innen hydrogenutvikling og flydrivstoff.