2023 ligger an til å bli året nordmenn virkelig tar feriereisen tilbake – til tross for strømkrise og økte utgifter. I en undersøkelse* nylig gjennomført på vegne av Apollo svarer nemlig hele 50 prosent at en utenlandsferie er det viktigste å spare penger til – enten i form av en badeferie, eller en storbytur.
– Salget av sommerens reiser er i full gang og gir allerede en tydelig pekepinn på hvilke trender som vil prege året. Noen av dem har vi sett øke over flere år nå, som treningsreiser og lokale opplevelser, men i år går vi hakket lenger og graver enda dypere, sier Beatriz Rivera, kommunikasjonssjef i Apollo.
Basert på reisearrangørens nylig gjennomførte undersøkelse og egne salgstall, spår Apollo at dette blir årets fem største reisetrender:
1. Vi søker nye impulser og opplevelser
Hos en stor andel av oss har eventyrlysten bygget seg markant opp de siste årene – og nå vil vi virkelig ut å oppdage verden. Vi vil tøye grenser, tre ut av komfortsonen. Ved valg av reisemål styres vi i større grad av opplevelsene som tilbys; fra zipline og yachtferie i Kroatia og surfing i Portugal til øyhopping og fotturer gjennom dype raviner i Hellas. I tillegg vil vi i langt større grad unngå de største turistmassene, som også er med på å sette nye reisemål på kartet. Hørt om Limnos? Det vil du snart!
2. Vi spiser lokalt
I undersøkelsen gjennomført av Apollo kommer det også frem at matopplevelser (15,6 %) og lokal kultur (13,8 %) er det vi verdsetter mest i ferien – kun slått av sol og bad (og det kan vel ingen klandre oss nordboere for?). I tillegg svarer majoriteten at de er mer villige til å prøve ut ett nytt kjøkken i ferien, enn hjemme.
3. Vi går under overflaten
Tiden er inne for å virkelig bli kjent med stedene vi besøker. Ved valg av hotell danker derfor små, familieeide hoteller ut store, internasjonale resorts og blant Apollos konsepthoteller er Mondo Local det som øker raskest i etterspørsel. Det økte behovet for å oppdage steder har ført til at vi også gjør mer research på forhånd enn tidligere – og det er først og fremst via familie og venner (48,3 %) og sosiale medier (39,7%) at vi finner inspirasjon til ferien.
4. Vi dyrker egentid – og trener
I 2023 handler ferien like mye om egentid og selvpleie, som kvalitetstid med familien. Det blir stadig vanligere å unne seg en utenlandstur for å dyrke egeninteresser, og for mange betyr det trening, sport og velvære. Apollos Sports-hoteller er de best solgte hotellene for sommeren så langt, og det sier sitt om den enorme etterspørselen! Mange begir seg også ut på soloferie for første gang, og også da er det treningsreise majoriteten av oss velger.
5. Vi velger skreddersydd
Det er derimot ikke bare treningsentusiastene som velger skreddersydde hotellopplevelser tilpasset egeninteresser. Hele 7 av 10 av de som har sikret seg årets sommerferie gjennom Apollo så langt, har gått for ett av reisearrangørens konsepthoteller; Apollo Mondo.
– Ferien anses som årets høydepunkt fordi den innebærer en pause fra ”alt annet.” Derfor ønsker vi oss også i større grad hoteller skreddersydd enten personligheten eller livsfasen vår, fordi vi vil føle oss hjemme fra første sekund. Og det er nettopp det Apollo Mondo-hotellene er: Et hjem utenfor hjemmet. Tilpasset deg, uansett hvor i livet du befinner deg, sier Rivera.
Undersøkelsen ble gjennomført i oktober 2022 av Mantap på vegne av Apollo. Undersøkelsen hadde over 1000 respondenter i alderen 18–66+ år og ble gjennomført i Sverige, Norge, Danmark og Finland.