Selskapet flytter flyvninger bort fra Asia for et mer “geografisk balansert” rutenettverk som forbinder Europa med Asia, India, Midtøsten og Nord-Amerika gjennom Helsinki-knutepunktet.
Finnair håper med dette å kutte kostnadene med så mye som 15 prosent. Da strategien ble offentliggjort tidligere denne måneden advarte administrerende direktør Topi Manner om at en snuoperasjon ville “kreve dyptgående endring i hele selskapet.” Flyselskapet har nå avslørt at det kan fjerne så mange som 200 lederroller over hele verden, selv om de fleste oppsigelsene vil skje i Finland. Forhandlingene vil påvirke rundt 770 ansatte i Finland som jobber i ledelrroller eller udefinerte «ekspert»-roller.
– Russlands invasjon av Ukraina og det lukkede russiske luftrommet har påvirket virksomheten vår betydelig. Derfor, i tillegg til andre tiltak for å gjenopprette Finnairs lønnsomhet, må vi diskutere tiltak som dessverre er de mest smertefulle for våre ansatte, sa Manner torsdag.
Før de ødeleggende virkningene av pandemien hadde Finnair med suksess bygget sin virksomhet rundt å knytte Europa og Asia via den “korte nordlige ruten” som brukte store deler av russisk luftrom. Denne strategien hadde allerede blitt hardt skadet av reiserestriksjonene i COVID-19, men ble fullstendig ødelagt da Russland stengte luftrommet for finske kommersielle fly. Som et resultat kan det nå ta lengre tid å fly via Helsinki for å komme seg fra Europa til Asia og omvendt enn å fly via et annet europeisk flyselskaps knutepunkt.
En talsperson for flyselskapet bekreftet at permitteringsforhandlinger ikke inkluderte piloter, kabinansatte eller frontlinjeansatte. Finnair planlegger imidlertid å redusere kapasiteten, og flyselskapet sa at de ville diskutere «endringer i ansettelsesvilkår» med ansatte på tvers av virksomheten for å redusere kostnadene.