Internasjonale gjester er for alvor på vei tilbake til Norge, og hotellbransjen er i ferd med å posisjonere seg for en ny tid etter pandemien.
Og Classic Norway Hotels, som er en del av «Global Alliance of Private Hotels», tar nå nye og viktig grep i konkurransen om morgendagens kunder.
Det vakreste av Norge
– Classic Norway Hotels skal vise frem noe av det vakreste Norge kan by på til et nytt internasjonalt publikum. Og vi ser at det er et stort internasjonalt marked som venter på å oppleve en bit av Norge, sier administrerende direktør Stephen Meinich-Bache og fortsetter:
– Norge har et enormt, men foreløpig uutnyttet potensiale mot det internasjonale markedet og vi har derfor blitt en del av nettverket Global Alliance of Private Hotels (GAPH).
Global Alliance of Private Hotels
Det europeiske samarbeidet startet allerede på slutten 1990 tallet da Ring Hotels, Tyskland etablerte «Partner Hotels Europa». Etter hvert ble både den svenske kjeden Petit Hotel, italienske Charme & Relax, Danske Kroer (som senere ble Small Danish Hotels),
Østerrikes Naturidyll-hoteller og Schick-hoteller i Wien medlemmer. Frankrikes Charme & Caractere ble invitert med i 2017 og alliansen endret navn til GAPH (Global Alliance of Private Hotels). Senere ble også Golden Chain Australia og Asure Accommodations i New Zealand medlemmer.
I 2021 ble Classic Norway Hotels i Norge inkludert i den eksklusive gruppen og dermed kan internasjonale gjester enkelt finne enestående hoteller som fremhever det beste av hvert enkelt land og hotell som formidler både regionens særegne historie og karakter.
Størst i verden
Classic Norway Hotels er dermed en del av det unike hotellnettverket som har i overkant av 700 hoteller i mer enn 80 land. Nettverket er et av de største i sitt slag i verden.
På grunn av pandemien har ikke Classic Norway Hotels fått møte sine internasjonale samarbeidspartnere før denne høsten, men i slutten av august fikk vi endelig anledningen til å være vertskap da internasjonale hotellkolleger besøkte ærverdige Refsnes Gods utenfor Moss.
I tillegg til at alle ledere fra hele Europa deltok i markedsmøtet hadde Tony Smith, Golden Chain Australia tatt hele den lange turen fra Sydney for å delta på hotelltoppmøtet. Og her fikk de oppleve Refsnes Gods som i 250 år satt har gjestfrihet på kartet.
Øker synligheten
GAPH består av flere eksklusive hotellkjeder som har som felles mål å synliggjøre de unike hotellene i et større marked og på denne måten gi gjestene mulighet til å finne og reservere opphold og opplevelser på små privateide hoteller på tvers av landegrensene.
Samtidig skal alle nettverkene i alliansen beholde og styrke sin egen merkevare.
Felles for disse er at hotellene tilbyr gjestene sjarmerende og unik innkvartering og en genuin kulinarisk opplevelse i de ulike landene.
– Vi i Classic Norway Hotels har bidratt med vår kunnskap og erfaring, og samtidig har vi har fått benytte de internasjonale hotellenes ressurser, fortsetter Stephen Meinich-Bache.
Godt nytt år
Tall fra før pandemien viser at Classic Norway Hotels med sine 22 hotell rundt om i landet solgte mer enn to av tre gjestedøgn til norske gjester.
Etter to rekordår med nesten bare norske gjester har det internasjonale markedet igjen kastet sine øyne på Norge og utsiktene til en travel høst er i sikte.
2023 kan bli enda et rekordår for hotellkjeden takket være stor etterspørsel både fra norske og utenlandske gjester.
Classic Norway Hotels har utvidet hotellportefølje år for år og gjennom GAPH-samarbeidet vil det nå være mulig å søke og reservere i overkant av 700 hoteller på nettverkets webside.
Fakta om GAPH:
Verdens største allianse for privateide hoteller
www.gaph.online
Antall hoteller: cirka 720
Antall land: Over 80
Antall kontinenter: 6
Antall gjester: Over ti millioner
Medlemmer:
Small Danish Hotels i Danmark, Petit Hotel i Sverige, Ringhotels i Tyskland, Charme & Caractere & Cosy Places i Frankrike, Golden Chain i Australia, Asure Accommodation i New Zealand og Classic Norway Hotels i Norge.