– Dette er en investering jeg har gjort med hjertet, og hjertet mitt banker med en enorm kraft for Sommerro Jeg husker jeg så bort på denne bygningen da Nordic Choice Hotels hadde hovedkontor på Solli plass, og jeg tenkte med én gang at med dette bygget og med dette kvartalet, må vi skape ny Oslo-historie. Huset er en hyllest til norsk design- og kulturarv. Sommerro er mye mer enn et hotell. I denne ikoniske art deco-bygningen har vi lagt omsorg i hver eneste detalj, ikke bare for overnattings- og møtegjester, men for hele byen, sier Petter A. Stordalen, grunnlegger av Nordic Choice Hotels og eier av Strawberry.
Sommerrogata 1 ble opprinnelig bygget som hovedkontor for byens elektrisitetsverk, Oslo Lysverker i 1931. Bygget huset også Vestkantbadet og er ikonisk med sin blanding av nyklassisisme, funksjonalisme og art deco-detaljer. Sommerro ble kjøpt av Aspelin Ramm og Strawberry Brothers i 2017. Etter omfattende renovering og utbygging i samarbeid med Byantikvaren i Oslo, er Sommerro klart for åpning torsdag 1. september.
– Sommerro er Norges mest ambisiøse hotell- og byutviklingsprosjekt. Solli plass og Frogner-gatene har virkelig våknet til liv de siste årene, og med lys i denne unike arkitekturperlen vil vi skape enda mer kraft i videreutviklingen av bydelen som destinasjon, sier Gunnar Bøyum, administrerende direktør i Aspelin Ramm.
Sommerro huser i dag seks restauranter, to barer, 231 hotellrom og -suiter, møte- og selskapslokaler og kulturscenen Lysverker Scene. Bygget rommer også en stor velværeavdeling på 1400 km2 med topp moderne behandlingsrom, medlemsgym og det fredede Vestkantbadet, som først er ferdig renovert 1. november. På toppen av bygget er restauranten TAK Oslo, signert den svenske stjernekokken Frida Ronge, med helårs uteservering og bar. Her kommer også byens første helårs takbasseng og -badstue.
– Det har vært fem krevende år med bygging midt under en pandemi. Endelig kan vi åpne dørene og invitere naboer, oslofolk og reisende fra hele landet og hele verden. Bygget er ikonisk fra kjeller til tak, med uforglemmelige mat- og kulturopplevelser. Her er menneskene i sentrum. Målet har vært å skape et hus du ikke ønsker å forlate og alltid lengter tilbake til. Vi gleder oss til å ønske alle velkommen, sier Jarle Moen, hotelldirektør på Sommerro.
Allerede før dørene har åpnet, har Sommerro nådd årets salgsmål på 100 millioner kroner, med stor pågang til husets unike møte- og selskapslokaler, i tillegg til overnattingsrommene. Prosjektet har fått stor oppmerksomhet i reise- og livsstilsmedier verden over. Forbes, CNN Travel, Conde Nast Traveler og internasjonale Vogue med flere har trukket frem Sommerro som en av verdens mest spennende hotellåpninger i 2022. Bygget er også nominert til prisen for Årets transformasjonsprosjekt 2022 av Oslo Urban Week.