Flystreiken i sommer rammet tusenvis av passasjerer. Den kostet flyselskapet SAS rundt 1,4 milliarder svenske kroner. Kostnadene vil imidlertid stige ytterligere ettersom selskapet må kompensere reisende for tapene deres.
Alle som reiser innenfor eller fra et EU-land, har rett til kompensasjon ved kansellerte flyreiser eller lengre flyforsinkelser.
SAS’ konsernsjef Anko Van der Werff sier nå at selskapet har tatt den ekstra utgiftsposten med i beregningene for tiden framover.
– Alle som har krav på erstatning, vil få erstatning, og vi gjør alt vi kan for å håndtere omfanget av krav vi har mottatt. Vi respekterer passasjerenes rettigheter fullt ut, sier han.
SAS og Anko Van der Werff kan foreløpig ikke si hvor mange passasjerer som er berørt, og hvor lang tid det kan ta før kompensasjonen kan mottas.
SAS Scandinavias pilotforeninger streiket mellom 4. og 19. juli. Rundt 4.000 fly ble innstilt, og flere enn 380.000 passasjerer ble berørt.
(©NTB)